Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71359
Title: Principios Pedagógicos que sustentan la práctica docente en Educación Básica
Authors: Maldonado Rivera, Judith Jaqueline
Aguilar Merino, María José
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2025
Citation: Aguilar Merino, M. J. Maldonado Rivera, J. J. (2025) Principios Pedagógicos que sustentan la práctica docente en Educación Básica [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71359
Abstract: Abstract: The objective of this study is to verify the pedagogical principles that support the planning of the pre-professional practice elaborated by the students of the Basic Education career of the Universidad Técnica Particular de Loja (UTPL). A qualitative-descriptive type of research was applied, with an interpretative methodological approach that focuses on inquiring and understanding diverse experiences, allows assessing the pedagogical principles of planning in the pre-professional practice. The findings highlight that 80% of the activities of the total planning observed facilitate a critical analysis and 70% value their capacity to generate new knowledge. It is also identified that 60% of the plans present clear and well-defined situations. In addition, 100% of the plans comply with objectives aligned with the national curriculum, although it is necessary to optimize their educational impact. This work provides an analytical basis that reinforces the importance of micro-curricular planning in pre-professional practice, underlining the need for continuous adaptations to optimize teaching and learning processes. The results are a significant contribution to the field of teacher training, offering recommendations for improving educational quality.
Description: Resumen: Este estudio tiene como objetivo verificar los principios pedagógicos que sustentan la planificación de la práctica preprofesional elaborada por los estudiantes de la carrera de Educación Básica de la Universidad Técnica Particular de Loja (UTPL). Se aplicó una investigación de tipo cualitativo-descriptivo, con un enfoque metodológico interpretativo que se centra en indagar y comprender diversas experiencias, permite valorar los principios pedagógicos de la planificación en la práctica preprofesional. Los hallazgos destacan que las actividades del total de planificaciones observadas un 80% facilitan un análisis crítico y un 70% valora su capacidad para generar nuevo conocimiento. También se identifica que un 60% de planificaciones presentan situaciones bien claras y definidas. Además, el 100% de las planificaciones cumple con objetivos alineados al currículo nacional, aunque es necesario optimizar su impacto educativo. Este trabajo aporta una base analítica que refuerza la importancia de la planificación microcurricular en la práctica preprofesional, subrayando la necesidad de adaptaciones continuas para optimizar los procesos de enseñanza y aprendizaje. Los resultados son una contribución significativa al campo de la formación docente, ofreciendo recomendaciones para mejorar la calidad educativa.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=146762.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.