Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71446
Title: Principios pedagógicos que sustentan la práctica docente en educación básica
Authors: Carrera Toapanta, Pablo Fabián
Aguirre Maldonado, Karla Lisseth
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2025
Citation: Aguirre Maldonado, K. L. Carrera Toapanta, P. F. (2025) Principios pedagógicos que sustentan la práctica docente en educación básica [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71446
Abstract: Abstract: The purpose of this research is to analyze the pedagogical principles that support teaching practice in basic education. The methodology of this research focuses on collecting relevant data on the pedagogical principles that support professional practices, it seeks to determine the specific ways to carry out the study, taking into account the type of quantitative research. The study is carried out in the Basic Education career of the Universidad Técnica Particular de Loja, with a sample of teachers in training. The instruments used are micro curricular planning of the pre-professional practice elaborated by the students in the framework of the Practicum II, allowing an exhaustive analysis of the perceptions and pedagogical practices. The procedure covers the collection of information through the application of these instruments, and their subsequent analysis allows identifying the implementation of pedagogical principles in professional practices. The quantitative results show that 75% of teachers recognize the importance of applying pedagogical principles in their practice, but only 25% implement it consistently. The analysis identified obstacles such as lack of resources and continuous training, as well as barriers and opportunities to improve teaching in basic education.
Description: Resumen: El presente trabajo de investigación tiene como objetivo analizar los principios pedagógicos que sustentan la práctica docente en la educación básica. La metodología de esta investigación se centra en recolectar datos relevantes sobre los principios pedagógicos que sustentan las prácticas profesionales, se busca determinar los caminos específicos para llevar a cabo el estudio, tomando en cuenta el tipo de investigación cuantitativa. El estudio se lleva a cabo en la carrera de Educación Básica de la Universidad Técnica Particular de Loja, con una muestra de docentes en formación. Los instrumentos empleados planificación micro curricular de la práctica preprofesional elaborada por los estudiantes en el marco del Prácticum II, permitiendo un análisis exhaustivo de las percepciones y prácticas pedagógicas. El procedimiento abarca la recopilación de información a través de la aplicación de estos instrumentos, y su posterior análisis permite identificar la implementación de los principios pedagógicos en las prácticas profesionales, Los resultados cuantitativos muestran que el 75% de los docentes reconoce la importancia de aplicar principios pedagógicos en su práctica, pero solo el 25% lo implementa de manera consistente. En el análisis se identificaron obstáculos como la falta de recursos y formación continua, así como las barreras y oportunidades para mejorar la enseñanza en educación básica.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=146197.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Educación Básica



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.