Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71451
Title: | Principios pedagógicos que sustentan la práctica docente en Educación Básica |
Authors: | Valarezo Marin, Osler Querubin Ipiales Flores, Mayra Leticia |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2025 |
Citation: | Ipiales Flores, M. L. Valarezo Marin, O. Q. (2025) Principios pedagógicos que sustentan la práctica docente en Educación Básica [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71451 |
Abstract: | Abstract: This research refers to the pedagogical principles that support the teaching practice in basic education. The general objective is to verify the pedagogical principles that sustain the planning of the pre-professional practice elaborated by the students of the Basic Education career of the Universidad Técnica Particular de Loja, considering elements of design in the curriculum. Ten plans of different fields of the National curriculum 2016 are shown.the perspective used is positivist with deductive approach and quantitative methodological route of descriptive type. Two documentary observation guides based on the Likert scale were used to evaluate the methodological elements and principles. The study is carried out through a descriptive report presented in tables and graphs. The data obtained indicate that the planning strategies implemented widely integrate the specific methodological principles, pointing out skills in the construction of objectives and limitations in the application of pedagogical methods and performance assessment. It is deduced that the pedagogical training of future teachers should be improved through programs that strengthen the application of pedagogical principles in planning, aiming at optimizing the quality of the teaching-learning process. |
Description: | Resumen: La presente investigación hace referencia a los principios pedagógicos que sustentan la práctica docente en educación básica. El objetivo general es verificar los principios pedagógicos que sustentan la planificación de la práctica pre-profesional elaborada por los estudiantes de la carrera de Educación Básica de la Universidad Técnica Particular de Loja, considerando elementos de diseño en el currículo. Se muestran 10 planificaciones de diversos campos del currículo Nacional 2016.La perspectiva utilizada es positivista con enfoque deductivo y ruta metodológica cuantitativa de tipo descriptivo. Se emplearon dos guías de observación documental sustentadas en la escala Likert para evaluar los elementos y principios metodológicos. El estudio se lleva a cabo a través de un informe descriptivo su presentación en tablas y gráficas. Los datos obtenidos indican que las estrategias de planificación implementadas integran ampliamente los principios metodológicos específicos, señalando habilidades en la construcción de objetivos y limitaciones en la aplicación de métodos pedagógicos y valoración del desempeño. Se deduce que la formación pedagógica de los futuros docentes debe mejorar a través de programas que fortalezcan la aplicación de principios pedagógicos en la planificación proyectándose a la optimización de la calidad del proceso de enseñanza-aprendizaje. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=146231.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Educación Básica |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.