Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71453
Title: Principios pedagógicos que sustentan la práctica docente en Educación Básica
Authors: Valarezo Marin, Osler Querubin
García Japón, Kelly Misshelly
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2025
Citation: García Japón, K. M. Valarezo Marin, O. Q. (2025) Principios pedagógicos que sustentan la práctica docente en Educación Básica [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71453
Abstract: Abstract: The present research aims to verify the pedagogical principles underpinning the planning of pre-professional practices to improve the development of microcurricular plans and thereby enhance educational quality. For this purpose, the study is designed under a positivist philosophy, following a deductive approach and a quantitative, descriptive methodological route. Within this methodological framework, ten microcurricular plans from various areas of the 2016 National Curriculum (Mathematics, Natural Sciences, Social Sciences, Language and Literature, and Cultural and Artistic Education) were selected. These plans were developed by students of the Basic Education program during their pre-professional practice. The main findings of the study reveal that most plans include the characteristic elements of microcurricular planning for professional practice, as well as the corresponding pedagogical principles outlined in the national curriculum. However, a deeper understanding of these elements and principles is needed, along with better coherence and cohesion when presenting them in lesson plans, with the aim of delivering quality and relevant education.
Description: Resumen: La presente investigación posee como objetivo verificar los principios pedagógicos que sustentan la planificación de la práctica profesional, esto con la finalidad de mejorar la elaboración de las planificaciones microcurriculares para ofrecer una mejor calidad educativa. Para lo cual, el estudio está diseñado bajo la filosofía positivista, la cual sigue un enfoque deductivo y una ruta metodológica cuantitativa de tipo descriptivo. Dentro de este apartado metodológico, fueron seleccionadas 10 planificaciones microcurriculares de las distintas áreas del Currículo Nacional 2016 (Matemáticas, Ciencias Naturales, Ciencias Sociales, Lengua y Literatura y Educación Cultural y Artística) que han sido elaboradas por estudiantes de la carrera de Educación Básica durante el desarrollo de sus prácticas preprofesionales. Los principales resultados de la investigación determinaron que la mayoría de planificaciones cuentan con los elementos característicos microcurriculares de la práctica profesional, así como los principios pedagógicos correspondientes al currículo nacional. No obstante, se necesita una mejor comprensión de estos elementos y principios, así como una mejor coherencia y cohesión al momento de exponerlos en las planificaciones con la finalidad de entregar una educación de calidad y relevante.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=146221.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Educación Básica



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.