Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71460
Title: | Principios pedagógicos que sustentan la práctica profesional en Educación Básica |
Authors: | Loyola Román, Zoila Isabel Salinas Siguencia, Mariela Dayana |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2025 |
Citation: | Salinas Siguencia, M. D. Loyola Román, Z. I. (2025) Principios pedagógicos que sustentan la práctica profesional en Educación Básica [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71460 |
Abstract: | Abstract: This research entitled, Pedagogical principles that support professional practice in Basic Education, developed at the Universidad Técnica Particular de Loja (UTPL), seeks an analysis of the pedagogical foundations that support micro-curricular planning in pre-professional practices. The general objective was to analyze the influence of the principles on teacher training and student learning. The research methodology used was a positivist philosophy design, with a descriptive quantitative approach, as an instrument used for data collection, documentary observation was used, with a sample of ten plans, elaborated by students of the Basic Education career of the (UTPL). The results obtained showed the use of pedagogical principles, but also the need for greater coherence with the curricular objectives of inclusive activities. As a recommendation, it is mentioned the improvement of planning, with an innovative methodology for students, based on the ERCA model (Experience, Reflection, Conceptualization and Application), oriented to use teaching-learning methods that activate and stimulate students, to obtain significant results and effective and equitable teaching for all. |
Description: | Resumen: Esta investigación titulada, Principios pedagógicos que sustentan la práctica profesional en Educación Básica , desarrollada en la Universidad Técnica Particular de Loja (UTPL), busca un análisis de los fundamentos pedagógicos que sustentan la planificación microcurricular en las prácticas preprofesionales. El objetivo general, fue analizar la influencia de los principios en la formación docente y el aprendizaje de los estudiantes. La metodología de investigación empleada fue un diseño de filosofía positivista, con un enfoque cuantitativo descriptivo, como instrumento utilizado para la recolección de datos, se usó observación documental, con una muestra de diez planificaciones, elaboradas por los estudiantes de la carrera de Educación Básica de la (UTPL). Los resultados obtenidos, demostraron el uso de los principios pedagógicos, pero también la necesidad de mayor coherencia con los objetivos curriculares de las actividades inclusivas. Como recomendación se menciona la mejora en las planificaciones, con una metodología innovadora para los estudiantes, basada en el modelo ERCA (Experiencia, Reflexión, Conceptualización y Aplicación), orientadas a emplear métodos de enseñanza-aprendizaje qué activen y estimulen a los estudiantes, para obtener resultados significativos y una enseñanza efectiva y equitativa para todos. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=146217.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Educación Básica |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.