Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71552
Title: Principios pedagógicos que sustentan la práctica docente en Educación Básica
Authors: Loyola Román, Zoila Isabel
Loayza Valarezo, Victoria Cristina
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2025
Citation: Loayza Valarezo, V. C. Loyola Román, Z. I. (2025) Principios pedagógicos que sustentan la práctica docente en Educación Básica [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71552
Abstract: Abstract: This study seeks to examine the pedagogical principles that support the planning of the pre-professional practice carried out by students of the Basic Education program of the Universidad Técnica Particular De Loja. To do so, research was designed under the positivist paradigm, with a deductive approach and a descriptive quantitative methodology. A cross-sectional design was used, collecting data at a single time to describe variables and analyze their incidence. The context of the research focuses on the Basic Education degree at UTPL, specifically on the academic component Practicum II, where students design and evaluate teaching and learning processes in various curricular areas. The sample consisted of 10 micro-curricular plans selected from different areas of the 2016 National Curriculum. These plans were evaluated using two instruments constructed with Likert-type scales: the Documentary Observation Guide No. 1, aimed at analyzing objectives, strategies, resources and evaluation; and the Documentary Observation Guide No. 2, focused on identifying pedagogical principles based on the ERCA model. The information was analyzed using descriptive statistics, presenting the data in tables and graphs to facilitate its interpretation. The results allow us to identify the fundamental elements and pedagogical principles that support pre-professional practices, contributing to the improvement of didactic planning in the educational context of UTPL.
Description: Resumen: El objetivo de este estudio es evaluar los principios pedagógicos que fundamentan la planificación de la práctica preprofesional realizada por los alumnos de la Universidad Técnica Particular de Loja de la carrera de Educación Básica. Se llevó a cabo un estudio bajo una perspectiva positivista, utilizando un procedimento deductivo y una metodología cuantitativa de carácter descriptivo. La investigación se centra en la carrera de Educación Básica de la UTPL, particularmente en el componente académico Prácticum II. La muestra estuvo conformada por 10 planificaciones micro curriculares seleccionadas de distintas áreas del Currículo Nacional 2016. Estas planificaciones fueron evaluadas mediante dos instrumentos construidos con escalas tipo Likert: la Guía de Observación Documental No. 1, orientada al análisis de objetivos, estrategias, recursos y evaluación; y la Guía de Observación Documental No. 2, enfocada en identificar principios pedagógicos basados en el modelo ERCA. El análisis de la información se realizó mediante estadística descriptiva, presentando los datos en tablas y gráficos para facilitar su interpretación. Los resultados permiten identificar los elementos fundamentales y principios pedagógicos.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=146327.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Educación Básica



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.