Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71556
Title: Principios pedagógicos que sustentan la práctica docente en Educación Básica
Authors: González Pulido, Félix José
Sánchez Salazar, Nohelia Paulina
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2025
Citation: Sánchez Salazar, N. P. González Pulido, F. J. (2025) Principios pedagógicos que sustentan la práctica docente en Educación Básica [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71556
Abstract: Abstract: The present work entitled pedagogical principles that support teaching practice in basic education, has as a general objective to verify the presence of pedagogical principles within the plans that are developed at the Score Technical University of Loja, by students of the basic education career. For the preparation of this work, 10 plans are taken as a sample, which are prepared in the Practicum II: called Management of teaching and learning, where through reinforcements help is provided to the students of the city of Loja, as well It counts as a methodology under the positivist philosophy, it uses a deductive approach and a quantitative methodological route of a descriptive type, it works with the instruments that are: Documentary observation guide No1 and Documentary observation guide No2, these instruments made it possible to facilitate the result of the analysis, which was obtained as results that these sustained plans of the pedagogical principles are not found, which this work shows the importance of using them within the plans, since it allows to guarantee a much more significant learning.
Description: Resumen: El presente trabajo titulado principios pedagógicos que sustentan la práctica docente en la educación básica, tiene como objetivo general verificar la presencia de principios pedagógicos dentro de las planificaciones que son elaboradas en la Universidad Técnica Partitura de Loja, por estudiantes de la carrera de educación básica, para la elaboración del presente trabajo se toma como muestra 10 planificaciones las cuales son elaboradas en el Practicum II: denominado Gestión de la enseñanza y el aprendizaje, en donde por medio de refuerzos se brinda ayuda a los estudiantes de la ciudad de Loja, así mismo cuenta como una metodología bajo la filosofía positivista, utiliza un enfoque deductivo y una ruta metodológica cuantitativa de tipo descriptiva se trabaja con los instrumentos que son: Guía de observación documental No1 y Guía de observación documental No2. Estos instrumentos permitieron facilitar el resultado del análisis, el cual arrojó como resultados que no se encuentran estas planificaciones sostenidas de los principios pedagogicos lo cual este trabajo muestra la importancia que es utilizarlos dentro de las planificaciones, ya que permiten garantizar un aprendizaje mucho mas significativo.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=146355.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Educación Básica



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.