Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71564
Title: | Principios pedagógicos que sustentan la práctica docente en la Educación Básica |
Authors: | Carrrión Zúñiga, Luis Fernando Angulo Zurita, Blanca Nelly |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2025 |
Citation: | Angulo Zurita, B. N. Carrrión Zúñiga, L. F. (2025) Principios pedagógicos que sustentan la práctica docente en la Educación Básica [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71564 |
Abstract: | Abstract: This study analyzes and describes the perceptions of basic education teachers on the use of innovative teaching strategies to promote critical thinking in students. A mixed approach was adopted that combined structured surveys applied to 120 teachers from public and private institutions with in-depth interviews with 15 selected by intentional sampling. The quantitative product proves that 78% of teachers consider it important to combine strategies to promote critical thinking, although only 35% implement them systematically. The quality study showed obstacles, such as insufficient teacher education and high workloads, as well as the identification of a successful practice. Such activity provides a representative view of current praxis and emphasizes the ability to improve the ability to teach, evaluate and question. It also proposes recommendations in which to strengthen teacher training, and promote the implementation of innovative strategies. The mixed approach enriched the interpretation of the findings, providing solid bases for future research and educational policies that enhance the development of critical thinking in students. |
Description: | Resumen: Este estudio analiza y describe las percepciones de los docentes de educación básica sobre el uso de estrategias didácticas innovadoras para fomentar el pensamiento crítico en los estudiantes. Se adoptó un enfoque mixto que combinó encuestas estructuradas aplicadas a 120 docentes de instituciones públicas y privadas con entrevistas en profundidad a 15 seleccionados por muestreo intencional. El producto cuantitativos prueba que hay 78% de los docentes considera importante unir estrategias para promover el pensamiento crítico, aunque solo el 35% las implementa de manera sistemáticamente. El estudio calidad evidencio obstáculos, como la insuficiente educación docente y cargas laborales altas, trabajo, así como la identificación de una práctica exitosa. tal actividad brinda una vista representativa de la praxis actual y enfatiza la capacidad de mejorar en la capacidad de enseñar, evaluar y cuestionar. También propone recomendaciones en las cuales afianza la formación educadora, y promover la implementación de estrategias innovadoras. El enfoque mixto enriqueció la interpretación de los hallazgos, proporcionando bases sólidas para futuras investigaciones y políticas educativas que potencien el desarrollo del pensamiento crítico en los estudiantes. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=146464.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Educación Básica |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.