Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71568
Title: | Principios pedagógicos que sustentan la práctica docente en la Educación Básica |
Authors: | González Pulido, Félix José Solorzano Vélez, Yadira Brigitte |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2025 |
Citation: | Solorzano Vélez, Y. B. González Pulido, F. J. (2025) Principios pedagógicos que sustentan la práctica docente en la Educación Básica [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71568 |
Abstract: | Abstract: This research work focuses on studying pre-professional practical experiences in the Basic Education program at UTPL, based on educational guidelines, to define the influence caused on the pre-professional development of teachers. This approach implements a positivist vision in a descriptive quantitative model, focused on the observation of the design of microcurricular plans formulated based on the theoretical and practical knowledge of students of the professional specialization in basic education. In the practical development, pedagogical principles, interdisciplinarity and direct integration of the educational community and the implementation of the ERCA pedagogical approach stand out, to ensure the acquisition of significant knowledge and comprehensive training. The influence of the innovative educational system and pedagogical concept demonstrates in this research how fundamental and indispensable it represents for a comprehensive and outstanding education. Additionally, the fundamental nature of the permanent professional development of pre-professionals in pedagogical practice is emphasized; it is crucial and important for the assimilation of new changes in the educational system and to be able to cover the needs of educational contexts. The research carried out aims to strengthen efficient teacher teaching. |
Description: | Resumen: Este trabajo investigativo se enfoca en estudiar experiencias prácticas preprofesionales en la carrera de Educación Básica de la UTPL, basada en los lineamientos educativos, para definir la influencia causada en el desarrollo preprofesional de docentes. Este enfoque implanta una visión positivista en un modelo cuantitativo descriptivo, direccionado en la observación del diseño de planificaciones micruccurriculares formuladas en base al conocimiento teórico y práctico de los estudiantes de la especialización profesional en educación básica. En el desarrollo practico, se destacan principios pedagógicos, interdisciplinariedad e integración directa de la comunidad educativa y la implementación del enfoque pedagógico ERCA, para aseguran adquisición de conocimientos significativo y formación integral. La influencia del sistema educativo innovador y concepto pedagógico demuestra en esta investigación lo fundamental e indispensable que representa para una educación integral y destacada. Adicionalmente, se acentúa lo fundamental del desarrollo profesional permanente de los preprofesionales en la práctica pedagógica, es crucial e importante para la asimilación de los nuevos cambios del sistema educativos y poder cubrir las necesidades de los contextos educativos. La investigación realizada tiene como objetivo afianzar la enseñanza docente eficiente. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=146472.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Educación Básica |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.