Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71658
Title: | Salud mental, capital psicológico y satisfacción laboral en trabajadores ecuatorianos |
Authors: | Vaca Gallegos, Silvia Libertad Quille Jiménez, Stalin Fernando |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2025 |
Citation: | Quille Jiménez, S. F. Vaca Gallegos, S. L. (2025) Salud mental, capital psicológico y satisfacción laboral en trabajadores ecuatorianos [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71658 |
Abstract: | Abstract: This study aims to determine the prevalence of mental health, psychological capital, and job satisfaction in Ecuadorian workers in the educational sector of the city of Loja, in 2024. A quantitative, non-experimental, descriptive cross-sectional design approach was applied, with a sample of 70 teachers from an educational institution. Three key variables were analyzed: mental health, measured through anxiety, depression, and stress disorders; psychological capital, composed of self-efficacy, hope, resilience, and optimism; and job satisfaction, assessed in intrinsic and extrinsic aspects. The data were collected using the Depression, Anxiety, and Stress Scale (DASS-21) and the Job Satisfaction Scale by Warr et al. (1979). The results indicate that most teachers have moderate to high levels of job satisfaction and positive psychological capital. Significant relationships were found between the dimensions of psychological capital and job satisfaction, and a low prevalence of severe mental health problems was observed, with 14.64% suffering from anxiety, 8% from depression, and 4% from stress. |
Description: | Resumen: Este estudio tiene como objetivo determinar la prevalencia de la salud mental, el capital psicológico y la satisfacción laboral en trabajadores ecuatorianos del sector educativo de la ciudad de Loja, en 2024. Se aplicó un enfoque cuantitativo, no experimental y de diseño transversal descriptivo, con una muestra de 70 docentes de una institución educativa. Se analizaron tres variables clave: salud mental, medida a través de trastornos de ansiedad, depresión y estrés; capital psicológico, compuesto por autoeficacia, esperanza, resiliencia y optimismo; y satisfacción laboral, evaluada en aspectos intrínsecos y extrínsecos. Los datos fueron recolectados mediante la Escala de Depresión, Ansiedad y Estrés (DASS-21) y la Escala de Satisfacción Laboral de Warr et al. (1979). Los resultados indican que la mayoría de los docentes tienen niveles moderados a altos de satisfacción laboral y un capital psicológico positivo. Se hallaron relaciones significativas entre las dimensiones del capital psicológico y la satisfacción laboral, y se observó una baja prevalencia de afectaciones severas en la salud mental, con un 14,64% con ansiedad, 8% con depresión y 4% con estrés. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=146521.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Psicología |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.