Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71669
Title: | Principios pedagógicos que sustentan la práctica profesional en Educación Básica |
Authors: | Bayas Fernández, María Belén Campoverde Díaz, Keyla Pamela |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2025 |
Citation: | Campoverde Díaz, K. P. Bayas Fernández, M. B. (2025) Principios pedagógicos que sustentan la práctica profesional en Educación Básica [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71669 |
Abstract: | Abstract: The present work entitled Pedagogical Principles that support the Professional Practice in Basic Education has as its main objective to verify the pedagogical foundations present in the micro curricular plans made by students of the Basic Education career of the Universidad Técnica Particular de Loja. Through a quantitative approach, ten plans were analyzed, showing the use of key principles such as meaningful learning, attention to diversity and inclusion. The results show that these plans meet the criteria of pedagogical coherence by aligning objectives, content, methodological strategies and evaluation. This work highlights the importance of integrating sound pedagogical principles in teacher training to ensure effective and equitable educational practices, thus contributing to the professional development of future teachers. In addition, the study reflects the need to adapt planning to real and varied contexts, promoting comprehensive and relevant learning for students. |
Description: | Resumen: El presente trabajo titulado Principios Pedagógicos que sustentan la Práctica Profesional en Educación Básica fue realizado con el objetivo de verificar la importancia y uso correcto de los fundamentos pedagógicos presentes en las planificaciones micro curriculares, en este caso las que fueron realizadas por los estudiantes de la carrera de Educación Básica de la Universidad Técnica Particular de Loja. Mediante un enfoque cuantitativo se llevó a cabo el análisis de diez planificaciones, en las que se observó el uso y aplicación de principios clave en el ámbito educativo, tales como aprendizaje significativo y atención a la diversidad. Los resultados que se obtuvieron indican que dichas planificaciones cumplen en un alto porcentaje con las expectativas planteadas. La presente investigación demuestra la importancia de vincular los principios pedagógicos con la formación de futuros docentes, con el fin de que los mismos sean capaces de garantizar un aprendizaje efectivo y equitativo. Además, refleja la necesidad de adaptar las planificaciones a contextos reales y variados, promoviendo así un aprendizaje integral y adecuado para los estudiantes. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=146511.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Educación Básica |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.