Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71671
Title: Principios pedagógicos que sustentan la práctica docente en Educación Básica
Authors: Castillo Vera, Marcela Beatriz
Pogo Jiménez, Carolina Stefanía
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2025
Citation: Pogo Jiménez, C. S. Castillo Vera, M. B. (2025) Principios pedagógicos que sustentan la práctica docente en Educación Básica [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71671
Abstract: Abstract: The study analyzes the pedagogical principles underpinning the planning of pre-professional practice in the Basic Education program at UTPL. A quantitative-descriptive approach was used under the positivist philosophy, with a cross-sectional research design. Ten micro-curricular plans developed by students during Practicum II were analyzed using two observation guides with Likert-type criteria focused on curricular elements and pedagogical principles. Seventy percent of the plans include clear objectives aligned with national standards, while 75% employ diversified methodological strategies. However, deficiencies were identified in evaluation and the use of didactic resources in 25% and 35% of cases, respectively. The most applied pedagogical principles are meaningful learning and an inclusive approach, although challenges persist in integrating competencies in diverse contexts.
Description: Resumen: El estudio analiza los principios pedagógicos que sustentan la planificación de la práctica preprofesional en la carrera de Educación Básica de la UTPL. Se utilizó un enfoque cuantitativo-descriptivo bajo la filosofía positivista, con un diseño de investigación de corte transversal. Se analizaron 10 planificaciones microcurriculares elaboradas por estudiantes durante el Prácticum II, empleando dos guías de observación con criterios tipo Likert centradas en elementos curriculares y principios pedagógicos. El 70% de las planificaciones incluye objetivos claros y alineados con estándares nacionales, mientras que el 75% emplea estrategias metodológicas diversificadas. Sin embargo, se identificaron carencias en la evaluación y uso de recursos didácticos en un 25% y 35% de los casos, respectivamente. Los principios pedagógicos más aplicados son el aprendizaje significativo y el enfoque inclusivo, aunque persisten desafíos en la integración de competencias en diversos contextos.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=146530.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Educación Básica



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.