Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71695
Title: | Prevalencia de la salud mental, capital psicológico y satisfacción laboral en docentes de una institución de educación superior en Guaranda durante el año 2024 |
Authors: | Ramón Herrera, Ángel Ricardo Zambrano Arias, Bryan Alexander |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2025 |
Citation: | Zambrano Arias, B. A. Ramón Herrera, Á. R. (2025) Prevalencia de la salud mental, capital psicológico y satisfacción laboral en docentes de una institución de educación superior en Guaranda durante el año 2024 [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71695 |
Abstract: | Abstract: The study of mental health, psychological capital and job satisfaction are consolidated as the most important aspects in the performance and well-being of teachers, highlighting in the field of higher education, where they face difficulties at a personal and academic level. This research aimed to determine the prevalence of mental health, psychological capital and job satisfaction in Ecuadorian teachers from a higher education institution in the city of Guaranda during the year 2024. Under this analysis, 67 teachers were evaluated, using a quantitative, non-experimental, cross-sectional and descriptive approach; The instruments used were the questionnaire Ad Hoc DASS-21, the PCQ-24 and the Warr job satisfaction scale (1979). The results concluded that 19.41% of teachers present moderate to extremely severe levels of anxiety, 5.97% report stress at a severe and extremely severe level, and 2.98% face depression in critical ranges; However, psychological capital and general satisfaction scored positively, indicating an ideal well-being at work; without a doubt, the percentages found do not suggest a risk of developing serious psychopathologies related to these values. |
Description: | Resumen: El estudio de la salud mental, capital psicológico y satisfacción laboral se consolidan como los aspectos más importantes en el desempeño y bienestar de los docentes, subrayando en el ámbito de la educación superior, donde enfrentan dificultades a nivel personal y académico. Esta investigación tuvo como objetivo determinar la prevalencia de la salud mental, capital psicológico y satisfacción laboral en docentes ecuatorianos de una institución de educación superior de la ciudad de Guaranda durante el año 2024. Bajo este análisis se evaluó a 67 docentes, utilizando un enfoque cuantitativo, no experimental, trasversal y descriptivo; los instrumentos utilizados fueron un cuestionario Ad Hoc, el DASS-21, el PCQ-24 y la escala de satisfacción laboral de Warr (1979). Los resultados concluyeron que el 19.41% de los docentes presenta niveles moderados a extremadamente severos de ansiedad, el 5.97% reporta estrés a nivel severo y extremadamente severo, y el 2.98% enfrenta depresión en rangos críticos; no obstante, el capital psicológico y satisfacción general puntuó positivamente, denotando en un idóneo bienestar laboral; sin duda, los porcentajes encontrados no sugieren un riesgo a desarrollar psicopatologías graves relacionadas con estos valores. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=146536.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Psicología |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.