Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71704
Title: El proceso de enseñanza y aprendizaje de los catequistas en la transmisión de los conocimientos
Authors: López Jiménez, Junior Elio
Burga Cachimuel, María Rosa
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2025
Citation: Burga Cachimuel, M. R. López Jiménez, J. E. (2025) El proceso de enseñanza y aprendizaje de los catequistas en la transmisión de los conocimientos [Tesis de GRADO, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71704
Abstract: Abstract: The research topic is entitled The teaching and learning process of catechists in the transmission of knowledge. This research was conducted in the parish of Tumbaco, Quito, Pichincha, Ecuador. The general objective was to evaluate the didactics used by catechists to analyze their impact on the learning and on the spiritual formation of the catechized. The sample consisted of 58 catechists. A mixed approach was used with quantitative and qualitative methods, with the survey being the main technique. The online questionnaire was adapted from the CEMEDEPU report which was designed by Gargallo et al (2010) and it was applied to the teaching staff of the University of Valencia (Spain). It was designed using Google Forms which allowed the collection of data for the analysis. The results showed that the didactic methodologies that were used have a positive impact on the formation of the catechized, promoting meaningful learning. However, areas for improvement were identified, such as continuous pedagogical training in the ongoing formation of catechists and the integration of more dynamic, innovative and active methodologies. The research concludes that it is necessary to strengthen catechetical training programs with innovative approaches that respond to current needs.
Description: Resumen: El tema de la investigación denominado: El proceso de enseñanza y aprendizaje de los catequistas en la transmisión de los conocimientos se realizó en una parroquia de Tumbaco, Quito, Pichincha, Ecuador. El objetivo general fue: evaluar la didáctica empleada por los catequistas para analizar su impacto en el aprendizaje y formación espiritual de los catequizandos. La muestra estuvo compuesta por 58 catequistas. Se utilizó un enfoque mixto con métodos cuantitativos y cualitativos, siendo la encuesta la técnica principal. El cuestionario en línea ha sido adaptado del informe CEMEDEPU diseñado por Gargallo et al (2010) que fue aplicado al personal docente de la Universidad de Valencia (España), diseñado mediante Google Forms el que permitió la recolección de datos para el análisis. Los resultados evidenciaron que las metodologías didácticas empleadas impactan positivamente en la formación de los catequizandos, promoviendo un aprendizaje significativo. Sin embargo, se identificarán áreas de mejora, como la capacitación pedagógica continua en formación permanente de los catequistas y la integración de metodologías más dinámicas, innovadoras y activas. La investigación concluye que es necesario fortalecer los programas de formación catequética con enfoques innovadores que respondan a las necesidades actuales.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=145250.TITN.
Appears in Collections:Ciencias de la Educación mención Ciencias Humanas y Religiosas



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.