Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71715
Title: | Principios pedagógicos que sustenta el desarrollo de la práctica profesional en Educación Básica |
Authors: | Juca Aulestia, José Marcelo Ayala Paucar, Alexis Franco |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2025 |
Citation: | Ayala Paucar, A. F. Juca Aulestia, J. M. (2025) Principios pedagógicos que sustenta el desarrollo de la práctica profesional en Educación Básica [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71715 |
Abstract: | Abstract: The purpose of this study is to identify and analyze the pedagogical principles that support the planning of pre-professional practice in Basic Education at the Universidad Técnica Particular de Loja (UTPL). The research is based on a quantitative-descriptive approach with a cross-sectional design, for this purpose, 10 micro curricular plans elaborated by students in the framework of the Practicum II were analyzed using instruments such as documentary observation guides. The results show that the most applied pedagogical principles include active learning critical reflection and formative evaluation although opportunities for improvement were identified in the application of inclusion and diversity, in addition, satisfactory compliance with the essential elements of planning such as learning objectives teaching strategies and evaluation criteria aligned with the 2016 National Curriculum was observed. The Project seeks to determine the pedagogical principles that support the design of professional practice in Basic Education, it is the graduation project of the 2024-2025 generation of the Basic Education Career at UTPL, it is expected that the results will contribute to the approach of proposals for improvement and innovation of the teaching practice. |
Description: | Resumen: Este estudio tiene como objetivo describir y analizar los elementos pedagógicos que la Sra. Johanna Zambrano utilizó para planificar su práctica preprofesional en la Educación Básica Utpl, la metodología se basa en un enfoque cuantitativo-descriptivo con diseños transversal. Para los fines de este estudio, se analizaron diez micro planes curriculares elaborados por participantes del Practicum II a través de instrumentos de observación documental, los hallazgos indican que los principios pedagógicos más utilizados fueron: aprendizaje activo, pensamiento crítico reflexivo y evaluación formativa, sin embargo, hubo lagunas en el uso de inclusión y diversidad. Además, hubo un logro satisfactorio en relación con lo esencial del plan, como los objetivos de aprendizaje, las estrategias didácticas y los criterios de evaluación que son conformes al Currículo Nacional 2016. La meta del proyecto es identificar los principios pedagógicos que justifican la práctica profesional a nivel de Educación Básica. Esto forma parte del proyecto de graduación de la cohorte 2024-2025 del Programa de Educación Básica en UTPL, se espera que los hallazgos ayuden a diseñar e implementar enfoques novedosos y mejorados para la enseñanza de la disciplina. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=146552.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Educación Básica |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.