Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71730
Title: | Relación familia-escuela en niños y niñas de 3 a 5 años |
Authors: | Guayasamín Mogrovejo, Mateo Nicolás Riofrío Palacio, Andrea Beatriz |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2025 |
Citation: | Riofrío Palacio, A. B. Guayasamín Mogrovejo, M. N. (2025) Relación familia-escuela en niños y niñas de 3 a 5 años [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71730 |
Abstract: | Abstract: The relationship between the family and the school is very important in the development of children aged 3 to 5 years, without a doubt. Both environments play a fundamental role in their education and formation. Cooperation and communication between parents and teachers are the ideal key to ensuring a supportive and learning-friendly environment. Based on data from several studies about family and school dynamics, this research work was carried out with the general objective of strengthening the family-school relationship in early education institutions through innovative strategies that promote communication and participation. The context in which this study was conducted included the San Francisco de Asís and in the Municipal Borja educational units in the city of Loja. It involved the collaboration of teachers and preparatory-level parents from both institutions. A survey was applied to gather the necessary information, which was processed using a mixed approach (qualitative and quantitative). Based on the results, a proposal was developed focusing on the dimension with the lowest percentage. |
Description: | Resumen: La relación entre la familia y la escuela es muy importante en el desarrollo de los niños de 3 a 5 años, sin duda; ambos entornos juegan un papel fundamental en su educación y formación. La cooperación y comunicación entre padres y maestros son la clave ideal para garantizar un ambiente de apoyo y aprendizaje. Con los datos de algunos estudios, acerca de la familia y la escuela fue posible llevar a cabo este trabajo investigativo, cuyo objetivo general se enmarca a Fortalecer la relación familia - escuela en las instituciones de educación inicial a través de estrategias innovadoras que promuevan la comunicación y participación. El contexto en donde se llevó a cabo fue Unidades Educativas San Francisco de Asís y Municipal Borja de la ciudad Loja, la cual contó con la colaboración de docentes y padres de familia de preparatoria de ambas instituciones; a los cuales se le aplicó una encuesta obteniendo la información necesaria, la cual fue procesada de manera mixta (cualitativa y cuantitativa) con los resultados obtenidos se elaboró una propuesta en la dimensión del menor porcentaje. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=145782.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.