Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71785
Title: | Diagnóstico de la Educación Inclusiva en cuatro centros educativos de EGB, de la provincia de Imbabura,desde la perspectiva de docentes y padres de familia, año lectivo 2023-2024 |
Authors: | Arévalo Arévalo, Victoria Stefania Esparza Jácome, Byron Edmundo |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2025 |
Citation: | Esparza Jácome, B. E. Arévalo Arévalo, V. S. (2025) Diagnóstico de la Educación Inclusiva en cuatro centros educativos de EGB, de la provincia de Imbabura,desde la perspectiva de docentes y padres de familia, año lectivo 2023-2024 [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71785 |
Abstract: | Abstract: This research assesses the state of inclusive education in four primary education centers in Imbabura province. The analysis of inclusive policies, practices, and cultures takes into account the perspectives of parents and teachers as key actors. The research was conducted with a non-experimental, transversal, exploratory, descriptive, and quantitative methodological approach. Relevant data were obtained to examine the fundamental dimensions of inclusive education. The study is structured into three main chapters. The first chapter develops theoretical principles, tackling the definition, background, legal and political framework, considering key concepts of inclusive education. The second chapter details the methodology used in this research, including objectives, research questions, methodological design, and inclusion and exclusion criteria. In this same section, the sample description is considered, consisting of 20 teachers and the same number of parents, for its effective application. In chapter three, the analysis of the data obtained is presented, organized in tables and compared with previous research: Ad Hoc Sociodemographic Questionnaires, Inclusion Index (Ecuadorian adaptation), and informed consent. The third chapter presents the analysis of the data obtained, organized into tables, and compared with previous research. The results identify areas for improvement in the implementation of inclusive practices and provide concrete recommendations to promote an education of excellence, more equitable, diverse, and inclusive, aligned with the students needs.*This diagnosis is essential for designing strategies that enhance inclusive and effective education in the assessed contexts. |
Description: | Resumen: La presente investigación diagnostica el estado de la educación inclusiva en cuatro centros de educación general básica de la provincia de Imbabura. Se toma en cuenta el análisis de políticas, prácticas y culturas inclusivas, desde las perspectivas de padres y docentes, como actores clave. Se lo realizó con un enfoque metodológico no experimental, transversal, exploratorio, descriptivo y cuantitativo. Se obtuvieron datos relevantes para examinar las dimensiones fundamentales de la educación inclusiva. El estudio se estructura en tres capítulos principales. El primero desarrolla los fundamentos teóricos, abordando la definición, antecedentes, marco legal y político, tomando en cuenta conceptos claves de la educación inclusiva. El segundo capítulo detalla la metodología empleada en esta investigación, incluyendo objetivos, preguntas de investigación, diseño metodológico y, criterios de inclusión y exclusión, en este mismo apartado, tomamos en cuenta la descripción de la muestra, que en docentes es 20 y la misma cantidad para los padres de familia, para su eficaz a aplicación. Para la obtención de los datos, se tomaron en cuenta los siguientes instrumentos: En el capítulo tres, se presenta el análisis de los datos obtenidos, organizados en tablas y comparados con investigaciones previas. Los resultados identifican áreas de mejora en la implementación de prácticas inclusivas y ofrecen recomendaciones concretas para fomentar una educación de excelencia, más equitativa, diversa e inclusiva, alineada con las necesidades de todos los estudiantes. Este diagnóstico contribuye de manera significativa al desarrollo de estrategias que promuevan una educación inclusiva más efectiva en los contextos evaluados. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=145337.TITN. |
Appears in Collections: | Psicopedagogía |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.