Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71835
Title: Principios pedagógicos que sustentan la práctica docente en Educación Básica
Authors: Tacuri Salazar, Dennis Alcívar
García Sotomayor, Ana María
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2025
Citation: García Sotomayor, A. M. Tacuri Salazar, D. A. (2025) Principios pedagógicos que sustentan la práctica docente en Educación Básica [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71835
Abstract: Abstract: The study analyzed the pedagogical principles underlying the planning of pre-professional practice in the Basic Education program at the Universidad Técnica Particular de Loja (UTPL). Through a quantitative-descriptive approach and a cross-sectional design, 10 micro-curricular plans corresponding to various areas of the 2016 National Curriculum were examined, using documentary observation guides as data collection instruments. The results revealed that 75% of the plans adequately included essential components such as knowledge, skills, and attitudes, aligned with key pedagogical principles such as meaningful learning, educational inclusion, and attention to diversity. However, areas for improvement were identified, particularly in the precise formulation of learning objectives, the diversification of methodological strategies used, and the effective integration of didactic resources. This analysis not only enabled the evaluation of teacher training quality but also underscored the need to strengthen educational planning to foster more reflective, contextualized, innovative, and inclusive teaching processes. These processes aim to support the integral development of students in diverse, complex, dynamic, and globalized educational settings.
Description: Resumen: El estudio analizó los principios pedagógicos que sustentan la planificación de la práctica preprofesional en la carrera de Educación Básica de la Universidad Técnica Particular de Loja. A través de un enfoque cuantitativo-descriptivo y un diseño transversal, se examinaron 10 planificaciones microcurriculares correspondientes a diversas áreas del Currículo Nacional 2016, utilizando guías de observación documental como instrumento de recolección de datos. Los resultados revelaron que el 75% de las planificaciones incluyeron de manera adecuada componentes esenciales como conocimientos, habilidades y actitudes, alineados con principios pedagógicos clave, tales como el aprendizaje significativo, la inclusión educativa y la atención a la diversidad. No obstante, se identificaron áreas de mejora, particularmente en la formulación precisa de los objetivos de aprendizaje, la diversificación de las estrategias metodológicas utilizadas y la integración efectiva de recursos didácticos. Este análisis no solo permitió evaluar la calidad de la formación docente, sino que también subrayó la necesidad de fortalecer la planificación educativa para fomentar procesos de enseñanza más reflexivos, contextualizados, innovadores, inclusivos y orientados al desarrollo integral de los estudiantes en diversos entornos educativos complejos, dinámicos y globalizados.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=146595.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Educación Básica



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.