Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71836
Title: | Principios pedagógicos que sustentan la práctica docente en Educación Básica |
Authors: | Loyola Román, Zoila Isabel Litardo Arriaga, Indira Shirley |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2025 |
Citation: | Litardo Arriaga, I. S. Loyola Román, Z. I. (2025) Principios pedagógicos que sustentan la práctica docente en Educación Básica [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71836 |
Abstract: | Abstract: As a result of recent national reforms, efforts in all educational systems have shifted from teaching to learning. Therefore, the main objective of this project is to verify the pedagogical principles that underpin the pre-professional internship plan developed by students of the Basic Education program at the Universidad Técnica Particular de Loja-UTPL. Using a descriptive-quantitative methodology with a focus on phenomena and interpretation, it is chosen to thoroughly examine the experiences and perceptions of the participants, allowing for a more complete and detailed understanding of the phenomenon. It is concluded that, based on the analysis of the curricular elements of the pre-professional practice in basic education related to microcurricular planning, 100% of the students agree with the didactic planning that takes into account the key informative data. In addition to the more thorough preparation of technicians and professionals, pre-professional training is based on a theoretical understanding of education and the curriculum, which includes the curriculum and learning outcomes of the study of pre-professional practices in basic education. |
Description: | Resumen: Como resultado de las recientes reformas nacionales, los esfuerzos en todos los sistemas educativos se han desplazado de la enseñanza al aprendizaje. Por ello, el objetivo principal del presente proyecto es verificar los principios pedagógicos que sustentan el plan de prácticas preprofesionales desarrollado por los estudiantes de la carrera de Educación Básica de la Universidad Técnica Particular de Loja-UTPL. Utilizando una metodología descriptiva-cuantitativa con un enfoque en los fenómenos y la interpretación, se elige para examinar a fondo las experiencias y percepciones de los participantes, lo que permite una comprensión más completa y detallada del fenómeno. Se concluye que, a partir del análisis de los elementos curriculares de la práctica preprofesional en educación básica relacionados con la planificación microcurricular, el 100% de los estudiantes están de acuerdo con la planificación didáctica que tiene en cuenta los datos informativos clave. Además de la preparación más exhaustiva de técnicos y profesionales, la formación preprofesional se basa en una comprensión teórica de la educación y el currículo, que incluye el currículo y los resultados de aprendizaje del estudio de las prácticas preprofesionales en la educación básica. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=146597.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Educación Básica |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.