Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71917
Title: Principios pedagógicos que sustentan la práctica docente en Educación Básica
Authors: Ordóñez Ochoa, Gina Daniela
Merino Vera, Paquita Johanna
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2025
Citation: Merino Vera, P. J. Ordóñez Ochoa, G. D. (2025) Principios pedagógicos que sustentan la práctica docente en Educación Básica [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71917
Abstract: Abstract: The objective of this research was to verify the pedagogical principles that support the planning of the pre-professional practice elaborated by the students of the Universidad Técnica Particular de Loja in the Basic Education career. Under a positivist, deductive and quantitative approach, a descriptive cross-sectional study was carried out using a documentary observation guide where a total of 10 micro-curricular plans were analyzed. The main objective was to analyze the fundamental components of micro-curricular planning together with the pedagogical principles that support it. The results showed that there is a correct integration with the national curriculum, as well as aspects such as alignment with learning objectives and the implementation of technological resources. There are aspects to be improved regarding the presentation of informative data and the contextualization of planned activities. In conclusion, the present study highlights the preeminence of basing teaching practice on solid pedagogical principles, which are essential to guide educational planning and at the same time guarantee the effectiveness of the teaching-learning processes in the context of Basic Education.
Description: Resumen: La presente investigación tuvo como objetivo verificar los principios pedagógicos que sustentan la planificación de la práctica preprofesional elaborada por los estudiantes de la Universidad Técnica Particular de Loja en la carrera de Educación Básica. Bajo un enfoque positivista, deductivo y cuantitativo, se llevó a cabo un estudio descriptivo de corte transversal utilizando una guía de observación documental donde se analizaron un total de 10 planificaciones microcurriculares. El objetivo principal fue analizar los componentes fundamentales de la planificación microcurricular junto con los principios pedagógicos que la sustentan. Los resultados mostraron que existe una correcta integración con el currículo nacional, además se destacan aspectos como la alineación con los objetivos de aprendizaje y la implementación de recursos tecnológicos. Existen aspectos a mejorar en cuanto a la presentación de datos informativos y en la contextualización de las actividades planificadas. En conclusión, el presente estudio destaca preeminencia en sustentar la práctica docente en principios pedagógicos sólidos, siendo estos principios esenciales para orientar la planificación educativa y al mismo tiempo garantizar la efectividad de los procesos de enseñanza-aprendizaje en el contexto de la Educación Básica.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=146624.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Educación Básica



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.