Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71985
Title: Relación familia-escuela en niños y niñas de 3 a 5 años
Authors: Villalta Córdova, Bertha María
Macias Moreira, Gema Mayli
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2025
Citation: Macias Moreira, G. M. Villalta Córdova, B. M. (2025) Relación familia-escuela en niños y niñas de 3 a 5 años [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71985
Abstract: Abstract: This thesis addresses the family-school relationship in children aged 3 to 5 years, highlighting its impact on their comprehensive development. Through a mixed-methods approach, the perceptions of parents and teachers about communication, participation, and collaboration in the educational field were explored, identifying barriers and opportunities to strengthen this relationship. The results show that effective interaction between family and school fosters an enriching environment that enhances children's learning and socio-emotional well-being. Furthermore, innovative strategies are proposed to improve communication and parental involvement, promoting their active participation in school activities and the joint establishment of educational goals. This study concludes that strengthening the family-school relationship is essential to ensuring inclusive and quality education from early childhood, positively impacting children's academic and emotional development.
Description: Resumen: Este trabajo de titulación aborda la relación familia-escuela en niños de 3 a 5 años, destacando su impacto en el desarrollo integral de los menores. A través de un enfoque mixto, se investigaron las percepciones de padres y docentes sobre la comunicación, participación y colaboración en el ámbito educativo, identificando barreras y oportunidades para fortalecer esta relación. Los resultados evidencian que una interacción efectiva entre familia y escuela fomenta un ambiente enriquecedor que potencia el aprendizaje y el bienestar socioemocional de los niños. Además, se proponen estrategias innovadoras para mejorar la comunicación y el involucramiento de los padres, promoviendo su participación activa en actividades escolares y en el establecimiento de objetivos educativos conjuntos. Este estudio concluye que el fortalecimiento de la relación familia-escuela es clave para garantizar una educación inclusiva y de calidad desde los primeros años, impactando positivamente en la formación académica y emocional de los niños.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=145995.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.