Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/72028
Title: La influencia de la gamificación como metodología activa en el proceso de aprendizaje de los estudiantes de educación básica.
Authors: Arteaga Marín, Myriam Irlanda
Flores Mise, Stalin Israel
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2025
Citation: Flores Mise, S. I. Arteaga Marín, M. I. (2025) La influencia de la gamificación como metodología activa en el proceso de aprendizaje de los estudiantes de educación básica. [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/72028
Abstract: Abstract: This study focuses on identifying the influence of gamification as an active methodology on the learning process of elementary school students. It aims to evaluate the impact of this methodology on content learning. The research was conducted at the Armed Forces Educational Unit FAE No. 5, located in the city of Latacunga, Cotopaxi province. Two groups were involved: an experimental group, which applied gamified strategies, and a control group, which maintained the traditional teaching methodology. Pre- and post-tests were administered to measure the impact of gamification, along with satisfaction surveys to assess student perceptions and motivation. The results showed a significant improvement in the experimental group's performance, demonstrating that gamification, in addition to promoting content learning, also increases students' motivation, interest, and engagement with mathematics content. The research successfully confirmed and met its objectives, demonstrating that the gamification methodology is an effective strategy for enhancing and strengthening teaching.
Description: Resumen:Este estudio se centra en identificar la influencia de la gamificación como metodología activa en el proceso de aprendizaje de los estudiantes de educación básica, se pretende evaluar la incidencia de esta metodología en el aprendizaje de contenidos. La investigación se llevó a cabo en la Unidad Educativa de Fuerzas Armadas FAE Nº5 ubicada en la ciudad de Latacunga, provincia de Cotopaxi. Se trabajo con dos grupos: un grupo experimental, donde se aplicó estrategias gamificadas y un grupo de control, que mantuvo la metodología de enseñanza tradicional. Se aplicaron pre test y post test para medir el impacto de la gamificación junto con encuestas de satisfacción para evaluar la percepción y motivación de los estudiantes. Los resultados mostraron una mejora significativa en el desempeño del grupo experimental, demostrando que la gamificación además de favorecer el aprendizaje de contenidos, también incrementa la motivación, el interés y la participación de los estudiantes con los contenidos de matemáticas. La investigación logro comprobar y cumplir con los objetivos, evidenciando que la metodología de gamificación es una estrategia efectiva para potenciar y fortalecer la enseñanza.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=146087.TITN.
Appears in Collections:Maestría en Educación mención Innovación y Liderazgo Educativo



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.