Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/72061
Title: La acción tutorial para atender las dificultades de aprendizaje en los estudiantes de EGB
Authors: Tamay Ochoa, Jhanet Marisol
Coello Ruiz, Misty Linda
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2025
Citation: Coello Ruiz, M. L. Tamay Ochoa, J. M. (2025) La acción tutorial para atender las dificultades de aprendizaje en los estudiantes de EGB [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/72061
Abstract: Abstract: The research was focused on determining the tutorial action to address learning difficulties in the fifth grade of General Basic Education Particular Betel . The general objective was to analyze the influence of tutorial action to address learning difficulties in Basic Education students. A mixed qualitative and quantitative approach with a non-experimental design was adopted. The instruments applied in the study were the questionnaire for the evaluation of learning problems and direct observation, to collect information and diagnose learning difficulties. The results obtained show that effective tutoring goes beyond the transmission of knowledge, involving emotional aspects and the implementation of pedagogical strategies adjusted to the individual needs of the students. This study provides valuable inputs that contribute to strategic and pedagogical decision-making, thus renewing the educational system.
Description: Resumen: La investigación se enfocó en determinar la acción tutorial para atender las dificultades de aprendizaje en el quinto grado de Educación General Básica Particular "Betel". El objetivo general de su realización fue analizar la influencia de la acción tutorial para abordar las dificultades de aprendizaje en estudiantes de Educación Básica. Se adoptó un enfoque mixto cualitativo y cuantitativo con un diseño no experimental. Los instrumentos aplicados en el estudio fueron el cuestionario para la evaluación de problemas de aprendizaje y la observación directa, para recoger información y diagnosticar las dificultades de aprendizaje. Los resultados obtenidos muestran que la tutoría efectiva va más allá de la transmisión de conocimientos, involucrando aspectos emocionales y la implementación de estrategias pedagógicas ajustadas a las necesidades individuales de los estudiantes. Este estudio ofrece valiosos aportes que contribuyen a la toma de decisiones estratégicas y pedagógicas, renovando así el sistema educativo.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=146303.TITN.
Appears in Collections:Maestría en Educación: Mención Orientación Educativa



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.