Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/72064
Title: | Influencia del apoyo familiar en el rendimiento escolar de los estudiantes de Noveno Año de Educación General Básica |
Authors: | Loyola Román, Zoila Isabel Zamora Varela, Jenny Eliana |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2025 |
Citation: | Zamora Varela, J. E. Loyola Román, Z. I. (2025) Influencia del apoyo familiar en el rendimiento escolar de los estudiantes de Noveno Año de Educación General Básica [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/72064 |
Abstract: | Abstract: The purpose of this research work is to analyze the influence of family support on the school performance of students in the ninth year of General Basic Education. This report dealt with topics related to the family such as its structure, dynamics and parenting styles, as well as school performance and fundamental aspects such as family support and its contribution to school performance. The research was developed under a quantitative, descriptive and correlational approach, using a non-experimental cross-sectional design. Two structured questionnaires were applied to students of the same basic year at a specific time, whose answers allowed identifying significant links between family support and school performance, showing that greater parental participation in the educational process has a positive influence on students' school achievement. The results underline the importance of strengthening the link between the family and the school, suggesting future research aimed at designing intervention strategies that promote family participation, contributing to improve school performance and the integral development of students. |
Description: | Resumen: El presente trabajo de investigación tiene como finalidad analizar la influencia del apoyo familiar en el rendimiento escolar de los estudiantes de Noveno Año de Educación General Básica. En este informe se trataron temas relacionados con la familia como su estructura, las dinámicas y los estilos de crianza, además el rendimiento escolar y aspectos fundamentales como el apoyo familiar y su contribución al rendimiento escolar. La investigación se desarrolló bajo un enfoque cuantitativo, de tipo descriptivo y correlacional, empleando un diseño no experimental de corte transversal. Se aplicaron dos cuestionarios estructurados a estudiantes de un mismo año básico en un momento específico, cuyas respuestas permitieron identificar vínculos significativos entre el apoyo familiar y el rendimiento escolar, evidenciando que una mayor participación parental en el proceso educativo, influye positivamente en los logros escolares de los alumnos. Los resultados subrayan la importancia de fortalecer el vínculo entre la familia y la escuela, sugiriendo futuras investigaciones orientadas al diseño de estrategias de intervención que promuevan la participación de las familias, contribuyendo a mejorar el rendimiento escolar y el desarrollo integral de los estudiantes. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=146295.TITN. |
Appears in Collections: | Maestría en Educación: Mención Orientación Educativa |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.