Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/72176
Title: El desarrollo socioemocional en niños de 4 a 5 años
Authors: Serrano Cueva, Víctor Manuel
Guamán Andrade, Lesly Michelle
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2025
Citation: Guamán Andrade, L. M. Serrano Cueva, V. M. (2025) El desarrollo socioemocional en niños de 4 a 5 años [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/72176
Abstract: Abstract: This research focuses on the socio-emotional development of 4- to 5-year-old children in an educational center. The main objective is to analyze effective strategies to strengthen these skills in early childhood. A mixed methodology was used, which included surveys of parents and teachers, as well as the implementation of recreational activities with specific materials. The most important results indicate that the majority of respondents perceive effective collaboration between families and schools, which is essential for children's emotional development. However, areas for improvement were identified, such as adaptation to change and resilience. The proposal includes designing activities that encourage the identification and expression of emotions, as well as workshops to strengthen collaboration between parents and teachers. In conclusion, it is essential to implement strategies that promote an inclusive and supportive educational environment where children can develop their socio-emotional skills comprehensively, ensuring their well-being and future success.
Description: Resumen:La presente investigación se centra en el desarrollo socioemocional de niños de 4 a 5 años en un centro educativo. El objetivo principal es analizar estrategias efectivas para fortalecer estas habilidades en la infancia. Se utilizó una metodología mixta, que incluyó encuestas a padres y docentes, así como la implementación de actividades lúdicas con materiales concretos. Los resultados más importantes indican que la mayoría de los encuestados perciben una colaboración efectiva entre la familia y la escuela, lo que es fundamental para el desarrollo emocional de los niños. Sin embargo, se identificaron áreas de mejora, como la adaptación a cambios y la resiliencia. La propuesta incluye diseñar actividades que fomenten la identificación y expresión de emociones, así como talleres para fortalecer la colaboración entre padres y docentes. En conclusión, es esencial implementar estrategias que promuevan un entorno educativo inclusivo y de apoyo, donde los niños puedan desarrollar sus habilidades socioemocionales de manera integral, asegurando su bienestar y éxito futuro.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=144730.TITN.
Appears in Collections:Maestría en Educación: Mención Orientación Educativa



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.