Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/72755
Title: Influencia de las redes sociales en el desarrollo de la pequeña y mediana empresa
Authors: Encalada Jumbo, Diana del Cisne
Rodríguez Cisneros, Xiomara Jamileth
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2025
Citation: Rodríguez Cisneros, X. J. Encalada Jumbo, D. D. C. (2025) Influencia de las redes sociales en el desarrollo de la pequeña y mediana empresa [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/72755
Abstract: Abstract: The main objective of this study is to contribute information on the use of social media for the development of small and medium-sized enterprises (SMEs) in Ecuador, as well as to identify the advantages and disadvantages of using them for business development. Through online surveys conducted with 1,424 companies nationwide, advantages were identified such as: application of strategies and interaction with the target audience, virtual competition (a positive corporate image on social media), reduction in service and product delivery times, customer satisfaction, geographic sales reach, and increased company profitability. The disadvantages identified were: impact on the security of SMEs, constant surveillance and discrediting by competitors in different corporate spheres, leakage of false information, mistrust, fraud, online scams, demands on time and strategic knowledge of the proper use of social media, commitment, and overpayments for advertising and marketing. It is hoped that the information generated by this research will guide the implementation of strategic actions to benefit SMEs in Ecuador.
Description: Resumen:Este estudio tiene como principal objetivo contribuir con información sobre el uso de las redes sociales para el desarrollo de las pequeñas y medianas empresas (PYMES) en Ecuador, además de identificar las ventajas y desventajas de su uso para el desarrollo empresarial. Mediante encuentas en línea, realizadas a 1424 empresas a nivel nacional, se identificaron ventajas como: aplicación de estrategias e interacción con el público objetivo, competencia virtual (presencia de buena imagen corporativa en las redes sociales), reducción de tiempos en servicios y entrega de productos, satisfacción al cliente, alcance geográfico de ventas e inremento de la rentabilidad de las empresas. Las desventajas que se identificaron fueron: afectación de la seguridad de las PYMES, vigilancia constante y desprestigio por la competencia en diferentes ámbitos corporativos, filtración de información falsa, desconfianza, fraudes, estafas virtuales, exigencias de tiempo y conocimiento estratégico del uso adecuado de las redes sociales, compromiso y exceso de pagos por publicidad y marketing. Se espera que la información que esta investigación ha generado oriente la implementación de acciones estratégicas en beneficio de las PYMES en Ecuador.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=146129.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Economía



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.