Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/72781
Title: El barrio y los niños. Diseño urbano inclusivo en la parroquia Punzara
Authors: González Roldán, Claudia Salomé
Lojan Songor, Christian Andrés
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2025
Citation: Lojan Songor, C. A. González Roldán, C. S. (2025) El barrio y los niños. Diseño urbano inclusivo en la parroquia Punzara [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/72781
Abstract: Abstract: This paper proposes a neighborhood intervention in the border area of ​​the Colinas Lojanas, Daniel Álvarez, and Juan José Castillo neighborhoods in the city of Loja. Children are considered as the primary users, based on the importance of their participation in the design of these spaces for the benefit of their comprehensive development. The research begins with a literature review on the city and children. This, along with participatory activities with children from the Mater Dei Educational Unit, allows us to understand their perception of neighborhood public space, identifying deficiencies and potential. The final proposal of design guidelines and scenarios responds to both the children's needs and the technical analysis. Three axes of intervention are proposed: children learn through play, creating spaces that promote learning; children in safe and comfortable spaces, improving mobility within the neighborhood; and finally, children enjoy themselves together, where the activation of unused areas within the neighborhood space is proposed. These axes allow the designed spaces to be inclusive, safe, and accessible for all users.
Description: Resumen: El presente trabajo plantea la intervención barrial en la zona limítrofe de los barrios Colinas Lojanas, Daniel Álvarez y Juan José Castillo en la ciudad de Loja, considerando a los niños como principales usuarios, basándose en la importancia de su participación en el diseño de estos espacios en beneficio de su desarrollo integral. La investigación inicia con la revisión bibliográfica sobre la ciudad y los niños, que, junto con actividades participativas con niños de la Unidad Educativa Mater Dei, se comprende su percepción del espacio público barrial, identificando las deficiencias y potencialidades. La propuesta final de lineamientos de diseño y escenarios responde tanto a las necesidades de los niños como al análisis técnico. Se plantea tres ejes de intervención: los niños aprenden jugando, planteando espacios que fomenten el aprendizaje; los niños en espacios seguros y confortables, mejorando la movilidad dentro del barrio; y finalmente, los niños disfrutan juntos, donde se plantea la activación de zonas en desuso dentro del espacio barrial. Estos ejes permiten que los espacios diseñados sean inclusivos, seguros y accesibles para todos los usuarios.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=145454.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Arquitectura



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.