Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/72788
Title: | Principios pedagógicos que sustentan la práctica preprofesional en Educación Básica |
Authors: | Vélez León, Paulo Emanuel Marín Vera, Laura Elizabeth |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2025 |
Citation: | Marín Vera, L. E. Vélez León, P. E. (2025) Principios pedagógicos que sustentan la práctica preprofesional en Educación Básica [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/72788 |
Abstract: | Abstract: In this research work, the main objective is: To verify the pedagogical principles that support the planning of pre-professional practice developed by the students of the Basic Education program at the Private Technical University of Loja. The methodology of this research is a quantitative, descriptive route with a deductive approach and a positivist philosophy. The sample used is non-probabilistic, the data were obtained from 10 microcurricular plans, 6 in Language and Literature and 4 in Mathematics. The direct observation technique was used, applying 2 documentary observation guide instruments, obtaining as a result that the students complied by 90% with the didactic planning referring to the elements of planning and the pedagogical principles of pre-professional practice. In conclusion, it is important to analyze whether the micro curricular plans include all the elements and whether the activities to be developed are the most appropriate to fulfill the purpose that each of them has in the teaching-learning process. |
Description: | Resumen: En el presente trabajo de investigación el principal objetivo es: Verificar los principios pedagógicos que sustentan la planificación de la práctica preprofesional elaborada por los estudiantes de la carrera de Educación Básica de la Universidad Técnica Particular de Loja. La metodología que tiene esta investigación es de ruta cuantitativa de tipo descriptivo con un enfoque deductivo y con una filosofia positivista. La muestra que se utilizo es no probabilistica los datos fueron obtenidos de 10 planificaciones microcurriculares 6 de Lengua y Literatura y 4 de Matematicas. Se utilizó la tecnica de observacion directa aplicando 2 instrumentos de guia de observacion documental, obteniendo como resultado que los estudiantes cumplieron en un 90% con la planificacion didactica referente a los elementos de la planificacion y los principios pedagogicos de la practica preprofesional. En conclusión, es importante analizar si en las planificaciones micro curriculares constan todos los elementos y si las actividades que se van a desarrollar son las más adecuadas para cumplir el propósito que tiene cada una de ellas en el proceso de enseñanza aprendizaje. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=146691.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Educación Básica |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.