Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/73154
Title: | Inteligencia emocional y rendimiento académico de los estudiantes de enfermería de una universidad privada de Ecuador |
Authors: | Contreras Briceño, José Ivo Oscar Suquilanda Cueva, Bryan Jesús |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2025 |
Citation: | Suquilanda Cueva, B. J. Contreras Briceño, J. I. O. (2025) Inteligencia emocional y rendimiento académico de los estudiantes de enfermería de una universidad privada de Ecuador [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/73154 |
Abstract: | Abstract: Introduction: Nursing students prove that throughout their university education they face different situations, and adopt new roles, so this creates feelings and emotions, whose positivity or negativity will depend on the appropriate performance of interpersonal and intrapersonal problems in the step of their formation. Objective: To analyze the emotional intelligence and academic performance of nursing students from a private university in Ecuador. Method: Quantitative approach research, correlational and cross-sectional type. The sample consisted of 116 nursing students, from the first to the seventh cycle, enrolled in the period April-August 2022. Result: It was determined that the students have an excellently developed emotional capacity with a percentage of 97.4%, a "positive academic performance with 46.6%, and very positive with 41.3%. Conclusion: No correlation was found between the levels of emotional intelligence with academic performance since in students have an excellently developed emotional capacity in such a way that they reflect an adequate development of the skills to attend, understand and regulate their emotions. |
Description: | Resumen: Introducción: Los estudiantes de enfermería prueban que a lo largo de su formación universitaria afrontan distintas situaciones, adoptan nuevos roles, por lo que esto crea sentimientos y emociones, cuya positividad o negatividad, dependerá del desempeño conveniente de situaciones interpersonales e intrapersonales en el paso de su formación. Objetivo: Analizar la inteligencia emocional y rendimiento académico de los estudiantes de enfermería de una universidad privada de Ecuador. Método: Investigación de enfoque cuantitativo, tipo correlacional y de corte transversal. La muestra fue de 116 estudiantes de enfermería, desde primero hasta séptimo ciclo matriculados en el periodo abril-agosto 2022. Resultado: Se determinó que los estudiantes presentan una capacidad emocional excelentemente desarrollada con un porcentaje de 97.4%, y un rendimiento académico positivo con 46.6%, y muy positivo con 41.3%. Conclusión: No se encontró correlación entre los niveles de inteligencia emocional con el rendimiento académico, puesto que en la IE los estudiantes presentan una capacidad emocional excelentemente desarrollada de tal manera que reflejan un desarrollo adecuado de las habilidades de atender, comprender y regular sus emociones. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=146478.TITN. |
Appears in Collections: | Licenciado en Enfermería |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.