Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/73215
Title: Salud mental, capital psicológico y satisfacción laboral en docentes ecuatorianos
Authors: Ortega Quinde, Joseph Daniel
Muñoz García, Patricia Verónica
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2025
Citation: Muñoz García, P. V. Ortega Quinde, J. D. (2025) Salud mental, capital psicológico y satisfacción laboral en docentes ecuatorianos [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/73215
Abstract: Abstract: The objective of the study was to determine the prevalence of mental health, psychological capital and job satisfaction in Ecuadorian teachers in the Nuevos Horizontes sector in the city of Esmeraldas during the year 2022, it was carried out with a quantitative, non-correlational and non-experimental approach. being descriptive and transversal. In terms of mental health, it was found that there was a prevalence of mild symptoms of anxiety (81.4%), stress (95.3%) and depression (88.4%). Despite these results, it was determined that teachers have a high level of psychological capital, demonstrating levels above the midpoint in areas of efficacy, hope, resilience, and optimism. On the other hand, the results revealed that job satisfaction, both intrinsic and extrinsic, is high, approaching the maximum possible values, and general satisfaction was in a high range, indicating a satisfactory degree of job satisfaction. In conclusion, teachers in this sector experience mild symptoms of anxiety, stress and depression, and have high psychological capital and high job satisfaction.
Description: Resumen: El estudio tuvo como objetivo determinar la prevalencia de la salud mental, el capital psicológico y satisfacción laboral en docentes ecuatorianos en el sector Nuevos Horizontes en la ciudad de Esmeraldas durante el año 2022, se realizó con un enfoque cuantitativo, no correlacional y no experimental, siendo descriptiva y transversal. En términos de salud mental, se encontró que existía una prevalencia de síntomas leves de ansiedad (81,4%), estrés (95,3%) y depresión (88,4%). A pesar de estos resultados, se determinó que los docentes poseen un alto nivel de capital psicológico, demostrando niveles superiores al punto medio en áreas de eficacia, esperanza, resiliencia y optimismo. Por otro lado, los resultados revelaron que la satisfacción laboral, tanto intrínseca como extrínseca, es alta, acercándose a los valores máximos posibles, y la satisfacción general se situó en un rango alto, lo que indica un grado satisfactorio de satisfacción laboral. En conclusión, los docentes en este sector experimentan síntomas leves de ansiedad, estrés y depresión, y poseen un alto capital psicológico y alta satisfacción laboral.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=146944.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Psicología



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.