Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/73216
Title: Implicación social de los Estudiantes universitarios y su incidencia en la formación integral
Authors: Carrera Herrera, Xiomara Paola
Balseca Ruiz, María José
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2025
Citation: Balseca Ruiz, M. J. Carrera Herrera, X. P. (2025) Implicación social de los Estudiantes universitarios y su incidencia en la formación integral [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/73216
Abstract: Abstract: This research was developed around a problem based on the teaching experience in a university setting. This research consists of analyzing the social involvement of university students and its impact on their comprehensive education. Using a quantitative approach, we conducted a survey of 56 university students on the influence of participation in social activities on the development of leadership, communication, and teamwork skills. The results show that 52.78% of respondents believe that these experiences enrich their academic and personal development, instilling social responsibility and ethics. We also observed that volunteering and participation in community activities help increase employability and promote job placement by expanding professional networks. However, there is still a need to better organize these events in the university curriculum to achieve the best results. It can be concluded that social involvement not only promotes student expertise, but also strengthens their role as active agents in the development of social change.
Description: Resumen:Esta investigación se ha desarrollado entorno a una problemática que parte de la experiencia docente, en un entorno universitario, que consiste, en el análisis de la implicación social de los estudiantes universitarios y su alcance en la formación integral. Desde un enfoque cuantitativo, realizamos una encuesta a 56 estudiantes universitarios, sobre la influencia de la participación en actividades sociales en el desarrollo de habilidades de liderazgo, comunicación y trabajo en equipo. Los resultados obtenidos muestran que un 52.78% de los encuestados consideran que esas experiencias enriquecen su formación académica y personal, inculcando la responsabilidad social y la ética. Asimismo; observamos que el voluntariado y la participación en actividades comunitarias ayudan a elevar la empleabilidad y promueven la colocación al aumentar las redes profesionales laborales. Sin embargo, aún se observa la necesidad de organizar estos eventos de una mejor manera en el currículo universitario para obtener los mejores resultados. Se puede concluir que la implicación social no solo promueve la experticia del estudiante, sino que también fortalece su papel como agente activo en el desarrollo del cambio socia.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=146143.TITN.
Appears in Collections:Maestría en Educación: Mención Orientación Educativa



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.