Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/73227
Title: | Análisis del potencial interpretativo del Parque Nacional Cajas |
Authors: | Armijos González, Rosa Enith Calle Cabrera, Jenny Elizabeth |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2025 |
Citation: | Calle Cabrera, J. E. Armijos González, R. E. (2025) Análisis del potencial interpretativo del Parque Nacional Cajas [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/73227 |
Abstract: | Abstract: This research project had as its main objective the analysis of the interpretive potential of the Cajas National Park, promoting environmental education and interpretation, through the diagnosis of the current situation and the design of an interpretive itinerary. Where interviews and surveys were applied to visitors, park administrative staff and key actors. Identifying the problems it faces such as: lack of personnel, economic resources and lack of infrastructure, whose findings allow considering the design of the itinerary as an ideal means, because what is sought is to enhance the educational experience of visitors and strengthen the conservation of the natural resources of the PCN. In conclusion, promote environmental education and interpretation, focused on the diagnosis of the current situation, to promote the conservation of resources, enhance the educational value of the park, concluding that interpretive design is a useful and effective tool to understand, and solve problems, this itinerary allows raise awareness among visitors about the great importance of natural resources for their conservation. |
Description: | Resumen: Este proyecto de investigación tuvo como objetivo principal el análisis del potencial interpretativo del Parque Nacional Cajas, promover la educación e interpretación ambiental, mediante el diagnóstico de la situación actual y el diseño de un itinerario interpretativo. Donde se aplicaron entrevistas y encuestas a los visitantes, personal administrativo del parque y actores clave. Identificando las problemáticas que enfrenta como: falta de personal, recursos económicos y falta de infraestructura, cuyos hallazgos permite considerar el diseño del itinerario como un medio ideal, porque lo que se busca es potenciar la experiencia educativa de los visitantes y fortalecer la conservación de los recursos naturales del PCN. En conclusión, promover la educación y la interpretación ambiental, enfocado en el diagnóstico de la situación actual, para fomentar la conservación de los recursos, potenciar el valor educativo del parque, concluyendo que el diseño interpretativo es una herramienta útil y eficaz para entender, y resolver problemas, este itinerario permite sensibilizar a los visitantes sobre la gran importancia que tiene los recursos naturales para su conservación. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=146432.TITN. |
Appears in Collections: | Licenciado en Gestión AmbientalL |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.