Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/73275
Title: Relación familia-escuela en niños 3 a 5 años.
Authors: Carrera Toapanta, Pablo Fabián
Sosa Cerda, Selina Sofía
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2025
Citation: Sosa Cerda, S. S. Carrera Toapanta, P. F. (2025) Relación familia-escuela en niños 3 a 5 años. [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/73275
Abstract: Abstract: The family-school relationship is necessary for the performance of educational actions, functions and to improve the formation and integral development of the student, together with participatory management, and educational actions that tend to the development of the community. Among the benefits, it stands out that the student is committed to the formal education provided by the school when encouraged by the family. Therefore, the research objective is to strengthen the family-school relationship in early education institutions through innovative strategies that promote communication and participation. The methodology applied is quantitative, the tool applied is the survey of closed questions, applied to the study population, teachers, and parents. In the results, both in teachers' perception and in parents' perception, the two highest dimensions and the two lowest dimensions will be highlighted. The application of an innovative proposal in relation to the dimensions identified in the family-school relationship by teachers and parents is recommended for the improvement of the family-school relationship.
Description: Resumen: La relación familia-escuela en niños de 0 a 5 años es necesaria para las acciones educativas, funciones y para mejorar la formación y el desarrollo integral del estudiante, junto con la gestión participativa y las acciones educativas que tiendan al desarrollo de la comunidad. Entre los beneficios, se destaca que el estudiante se compromete con la educación formal que brinda la escuela cuando es alentado por la familia. Por lo tanto, el objetivo de la investigación es fortalecer la relación familia-escuela en las instituciones de educación inicial a través de estrategias innovadoras que promuevan la comunicación y la participación. La metodología aplicada es cuantitativa, la herramienta aplicada es la encuesta de preguntas cerradas, aplicada a la población de estudio, docentes y padres de familia. En los resultados tanto en percepción de los docentes como en la percepción de padres se destacarán las dos dimensiones más altas y las dos dimensiones más bajas. Se recomienda la aplicación de una propuesta innovadora con relación a las dimensiones identificadas en la relación familia-escuela por docentes y padres para la mejora de la relación familia-escuela.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=145749.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.