Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/73365
Title: Diferencias salariales entre individuos con formación STEM y no STEM
Authors: García Tinisaray, Daysi Karina
Herrera Toapanta, Stefany Alejandra
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2025
Citation: Herrera Toapanta, S. A. García Tinisaray, D. K. (2025) Diferencias salariales entre individuos con formación STEM y no STEM [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/73365
Abstract: Abstract: With the changes brought about by the Fourth Industrial Revolution, the labor market is increasingly requiring professionals with STEM (Science, Technology, Engineering, and Mathematics) training. As the supply of these profiles remains limited, their salaries are increasing compared to others due to the specific skills they provide. In this context, this research seeks to determine the salary gaps between individuals with STEM training and those without, within the Ecuadorian labor market, using data from the ENEMDU 2023 and applying an extended version of the Oaxaca-Blinder salary decomposition method. The results show that, only in the private sector, individuals with STEM training receive higher salaries than non-STEM professionals, a difference explained by factors such as gender and region, with no evidence of discrimination. It was also determined that, in the public sector, observable factors such as region and educational level explain why men with STEM training earn more than women with STEM training. These findings highlight the need to implement educational and gender equity policies that promote training in areas with high labor demand.
Description: Resumen:Con los cambios que trae la Cuarta Revolución Industrial, el mercado laboral está requiriendo cada vez más profesionales con formación en STEM (Ciencia, Tecnología, Ingeniería y Matemáticas), y como la oferta de estos perfiles sigue siendo limitada, sus salarios aumentan en comparación con otros, debido a las habilidades específicas que aportan. Ante este contexto, la presente investigación busca determinar las diferencias salariales entre individuos con formación STEM y aquellos que no la tienen, dentro del mercado laboral ecuatoriano, usando datos de la ENEMDU 2023 y aplicando una versión extendida del método de descomposición salarial de Oaxaca-Blinder. Los resultados muestran que, solo en el sector privado, los individuos con formación STEM reciben salarios más altos que los no STEM, una diferencia explicada por factores como el género y la región, sin evidencia de discriminación. También se determinó que, en el sector público, factores observables como la región y el nivel educativo explican que los hombres con formación STEM ganen más que las mujeres STEM. Estos hallazgos resaltan la necesidad de aplicar políticas educativas y de equidad de género que promuevan la formación en áreas con alta demanda laboral.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=146991.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Economía



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.