Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/73432
Title: | Motivación en las sentencias emitidas por los jueces de primer nivel en Ecuador |
Authors: | Luzuriaga Muñoz, Enrique David Jiménez Morocho, Bryan David |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2025 |
Citation: | Jiménez Morocho, B. D. Luzuriaga Muñoz, E. D. (2025) Motivación en las sentencias emitidas por los jueces de primer nivel en Ecuador [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/73432 |
Abstract: | Abstract: This curriculum integration project focuses on the analysis and evaluation of the motivation behind judgments issued by first-level judges. Using the "EL SER" technique and specific evaluation questionnaires, a representative judgment (a protection action) is broken down and examined to identify strengths and weaknesses in its normative and factual basis. The research and the results are based on the analysis of Judgment No. 09327-2020-00555 related to a protection action. Although the minimum formal requirements are met, there are gaps in the comprehensive articulation of arguments, which can affect the clarity of the decision and the right to defense. This study proposes improvements in the continuing education of judicial officials and in the implementation of internal review mechanisms aimed at optimizing the quality, coherence, and transparency of judicial argumentation. Thus, it contributes to the improvement of the justice system and the strengthening of legal certainty. The contribution of this research lies in offering a methodological tool that enables continuous improvement in judicial practice, promoting a more equitable and efficient administration of justice with rigor. |
Description: | Resumen:El presente trabajo de integración curricular se centra en el análisis y evaluación de la motivación en las sentencias emitidas por los jueces de primer nivel. Utilizando la técnica EL SER y cuestionarios específicos de evaluación, se descompone y examina una sentencia representativa (acción de protección) para identificar las fortalezas y deficiencias en la fundamentación normativa y fáctica. La investigación se y los resultados se basan en el análisis de la sentencia Nro. 09327-2020-00555 relacionada con una acción de protección, si bien se cumple con el mínimo formal requerido, existen brechas en la articulación integral de los argumentos, lo cual puede afectar la claridad de la decisión y el derecho a la defensa. Este estudio propone mejoras en la formación continua de los operadores judiciales y en la implementación de mecanismos internos de revisión, orientados a optimizar la calidad, coherencia y transparencia de la argumentación judicial. Así, se contribuye al perfeccionamiento del sistema de justicia y al fortalecimiento de la seguridad jurídica. El aporte de esta investigación radica en ofrecer una herramienta metodológica que posibilita la mejora continua en la práctica judicial, impulsando una administración de justicia más equitativa y eficiente con rigor. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=147094.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Abogacía |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.