Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/73447
Title: Análisis del gobierno electrónico y la brecha tecnológica en el Ecuador
Authors: Ordóñez Ordóñez, Jenny María
Veintimilla Rojas, Cindy Marisela
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2025
Citation: Veintimilla Rojas, C. M. Ordóñez Ordóñez, J. M. (2025) Análisis del gobierno electrónico y la brecha tecnológica en el Ecuador [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/73447
Abstract: Abstract: This thesis analyzes the correlation between the e-Government Development Index (EGDI) and the digital divide in Ecuador. To achieve this objective, data on access to and use of Information and Communication Technologies (ICTs) were collected. The research employed a longitudinal methodology, allowing for the examination of trends over a 10-year period, complemented by a cross-sectional and documentary study. The main sources were official data from the National Institute of Statistics and Census (INEC), responsible for statistical data in the country, and historical data series from the United Nations, through the Department of Economic and Social Affairs, which is responsible for e-government surveys that include the EGDI. The analysis incorporated information from the National Employment, Unemployment, and Underemployment Survey (ENEMDU), the National Multipurpose Household Survey, and the 2022 Housing Census. Identifying inequalities in digital access, it was evident that technological exclusion is more pronounced in rural areas, raising the need for digital literacy programs that strengthen citizen participation and improve interaction with governments.
Description: Resumen:El presente trabajo de titulación analiza la correlación entre el Índice de Desarrollo del Gobierno Electrónico (IDGE) y la brecha digital en el Ecuador. Para cumplir este objetivo, se recopilaron datos sobre el acceso y uso de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC). La investigación empleó una metodología longitudinal permitiendo examinar tendencias en un periodo de 10 años, complementada con un estudio transversal y documental. Las fuentes principales fueron datos oficiales del Instituto Nacional de Estadística y Censos (INEC), responsable de los datos estadísticos en el país, y series históricas de Naciones Unidas, a través del Departamento de Asuntos Económicos y Sociales, responsable de encuestas sobre gobierno electrónico que incluyen el IDGE. El análisis incorporó información de la Encuesta Nacional de Empleo, Desempleo y Subempleo (ENEMDU), la Encuesta Nacional Multipropósito de Hogares y el Censo de Vivienda 2022. Permitiendo identificar las desigualdades en el acceso digital, se evidenció que la exclusión tecnológica es más marcada en las zonas rurales, lo que plantea la necesidad de programas de alfabetización digital que fortalezcan la participación ciudadana y mejoren la interacción con los gobierno.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=147061.TITN.
Appears in Collections:Administración en Gestión Pública



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.