Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/73588
Title: Análisis evolutivo del impacto económico, enfocado al marketing digital en Ecuador
Authors: Pineda Cando, Marco Antonio
Antuash Tsenkush, Noemí Fernanda
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2025
Citation: Antuash Tsenkush, N. F. Pineda Cando, M. A. (2025) Análisis evolutivo del impacto económico, enfocado al marketing digital en Ecuador [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/73588
Abstract: Abstract: The research titled aimed to evaluate how the adoption of digital marketing has influenced the country s economic performance in recent years. A quantitative, non-experimental, and descriptive design was used, with a sample of 384 companies registered with the SRI. Secondary data were analyzed using statistical techniques to determine relationships between investment in digital marketing, GDP growth, productivity, and job creation. The main findings revealed that, between 2019 and 2024, there was a significant evolution in the adoption of digital marketing by the Ecuadorian business sector, especially in activities related to commerce and services. This digital transformation positively impacted key economic indicators, reflected in an increase in GDP, progressive improvement in business productivity, and expansion of employment generation in sectors linked to information and communication technologies. Additionally, a strengthening of business competitiveness was observed, largely attributable to the strategic integration of digital tools in promotion, marketing, and customer service processes.
Description: Resumen:La investigación titulada tuvo como objetivo evaluar cómo la adopción del marketing digital ha influido en el desempeño económico del país en los últimos años, se utilizó un diseño cuantitativo, no experimental y descriptivo, con una muestra de 384 empresas registradas en el SRI. Los datos secundarios fueron analizados mediante técnicas estadísticas para determinar relaciones entre inversión en marketing digital, crecimiento del PIB, productividad y generación de empleo. Los principales hallazgos revelaron que, entre 2019 y 2024, se ha producido una evolución significativa en la adopción del marketing digital por parte del sector empresarial ecuatoriano, especialmente en actividades relacionadas con el comercio y los servicios. Esta transformación digital ha incidido positivamente en indicadores económicos clave, reflejándose en un aumento del PIB, una mejora progresiva en la productividad de las empresas y una expansión en la generación de empleo en sectores vinculados a tecnologías de la información y la comunicación. Asimismo, se observó un fortalecimiento de la competitividad empresarial, atribuible en gran parte a la integración estratégica de herramientas digitales en los procesos de promoción, comercialización y atención al cliente.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=147206.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Economía



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.