Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/73665
Title: Experiencia formativa artística en la educación no formal: implementación de una escuela itinerante de teatro
Authors: Loaiza Castillo, Ricardo Fabián
Pizarro Gordillo, Edgar Jhonatan
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2025
Citation: Pizarro Gordillo, E. J. Loaiza Castillo, R. F. (2025) Experiencia formativa artística en la educación no formal: implementación de una escuela itinerante de teatro [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/73665
Abstract: Abstract: This research analyzes the impact of a formative experience developed within the context of an itinerant theater school, aimed at fostering artistic practice and the consumption of local performing arts. Using a mixed-method approach and an exploratory sequential design, qualitative and quantitative data were collected to design an educational proposal based on active methodologies, which was then implemented as a pilot and evaluated from a contextualized perspective. This strategy, grounded in the principles of non-formal education, integrated artistic training with cultural mediation, strengthening the connection between student-spectators and artists. The results reveal the potential of such experiences to democratize access to the arts, foster critical thinking, and promote cultural consumption. The study highlights the relevance of decentralized, sustainable, and territory-adapted initiatives as strategies to energize local theater. It concludes with recommendations aimed at ensuring the project s sustainability and its replicability in other contexts.
Description: Resumen:La presente investigación analiza el impacto de una experiencia formativa desarrollada en el contexto de una escuela itinerante de teatro, orientada a fomentar la práctica artística y el consumo de arte escénico local. A través de un enfoque metodológico mixto y un diseño exploratorio secuencial, se recopilaron datos cualitativos y cuantitativos que permitieron diseñar la propuesta educativa, basada en metodologías activas, para posteriormente ser aplicada a manera de piloto y evaluada desde una perspectiva contextualizada. Dicha estrategia, acuñada en los principios de la educación no formal articuló la formación artística con la mediación cultural, fortaleciendo el vínculo entre espectadores-estudiantes y artistas. Los resultados evidencian el potencial de estas experiencias para democratizar el acceso al arte, generar pensamiento crítico y promover el consumo cultural. La investigación destaca la relevancia de iniciativas descentralizadas, sostenibles y adaptadas a los territorios como estrategias para dinamizar el arte teatral local. El estudio concluye con recomendaciones orientadas a la sostenibilidad del proyecto y a su replicabilidad en otros contextos.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=147201.TITN.
Appears in Collections:Maestría en pedagogía en las artes



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.