Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/12181
Title: Plan de negocio, para la Cooperativa de Pesca Artesanal Horizontes de Isabela 2015 (COPAHISA)
Authors: Ramón Jaramillo, Sandra Elizabeth
Rivadeneira Bustamante, Esteban Marcelo
Keywords: Mercadeo
Pescado
Comercio
Producción – Control
Plan de negocios
Ingeniero en administración de empresas-Tesis y disertaciones academicas
Issue Date: 2015
Citation: Rivadeneira Bustamante Esteban Marcelo.(2015).Plan de negocio, para la Cooperativa de Pesca Artesanal Horizontes de Isabela 2015 (COPAHISA)..(Trabajo de fin de titulación de Ingeniero en Administracion de Empresas).UTPL, La Isabela. 73pp.
Abstract: The artisanal fishing cooperative Horizons of Isabela "COPAHISA" dedicated to extract sea products to commercialize. It has 217 members, mostly men. The Cooperative COPAHISA wants to improve the way to commercialize sea products (Albacore, wahoo, sword fish, background fishes) at Isabela Island. Based on the analysis of the COPAHISA weakness and needs, a structural organizational chart, functions and internal processes was created to have a better product considering size, shape, type, capacity, technology, infrastructure, social nature and legal status to commercialize and to commitment to reference the normal development of the activities of the cooperative. The projection of the members of the Cooperative is to implement a store center to sell different kinds of seafood. The production is specially destined to the domestic consumption of the Island and at least percentage of the production to the province of Guayas. For the development of the Global plan $ 25,500 budget is required, the internal rate of return amounts to 10.98%, has a capital recovery period of 3 years 3 months. The business plan is an excellent tool for planning and organization that can develop in an existing organization.
Description: La Cooperativa de pesca artesanal Horizontes de Isabela “COPAHISA” dedicada a extraer productos pesqueros del mar para comercializarlos prevé a futuro perfeccionar la forma de vender productos del mar (Albacora, wahoo, espada, peces de fondo) en la isla, En base a las necesidades identificadas se creó un organigrama estructural, manual de funciones y se diseñó procesos internos que permitirán una mejor presentación de productos considerando: tamaño, forma, tipo, capacidad instalada, tecnología, infraestructura, su naturaleza social y estatus legal para comercializar y adquirir compromisos referentes al normal desarrollo de las actividades de la cooperativa. La proyección de los socios es implementar un centro de acopio para almacenar y vender diferentes productos del mayoritariamente se destina al consumo interno y en mínimo porcentaje a la provincia del Guayas. El plan de negocios es un excelente instrumento de planificación y organización que se puede desarrollar en una organización
URI: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/12181
Appears in Collections:Ingeniero en Administración de Empresas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Rivadeneira_Bustamante_Esteban_Marcelo.pdf1.39 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Admin Tools