Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/jspui/handle/20.500.11962/21175
Title: La orientación vocacional relacionada con la elaboración de proyectos personales de vida de los estudiantes de tercero de bachillerato de la ciudad de Machala, periodo 2016-2017
Authors: Chimarro Ramírez, José Orlando
metadata.dc.contributor.advisor: Yaguana Castillo, Yohana Maricela
Keywords: Educación secundaria – Machala( El Oro, Ecuador)
Orientación vocacional
Orientación vocacional profesional – Estudiantes
Magister en gerencia y liderazgo educacional – Tesis y disertaciones académicas
metadata.dc.date.available: 2017-10-19T13:11:43Z
Issue Date: 2017
Citation: Chimarro Ramírez, José Orlando. (2017). La orientación vocacional relacionada con la elaboración de proyectos personales de vida de los estudiantes de tercero de bachillerato de la ciudad de Machala, periodo 2016-2017. (Trabajo de Titulación de Magister en Gerencia y Liderazgo Educacional ). UTPL, Machala
Abstract: Vocational orientation is not always related to the development of personal life projects of the students of the educational units, that is why this research carries out the design of methodological strategies for the vocational orientation that involves the implementation of new ways of evaluation or assessment in order to obtain the data from the students and that the results of their true vocation coincides with the deductions derived from the plan of follow-up to the graduates as well as the identification of the factors that influence the students’ choice of university in the students of third of baccalaureate of the Particular Bilingual Educative Unit "Principito & Marcel Laniado de Wind" in the city of Machala. An instrument called “CHASIDE” this test was applied to 122 students, the same one that allowed us to know the margins of error between the orientation test and the students’ current careers. The significant experiences that are given to the students during their stage through the school are relevant, economic limitations in higher education and the substantial improvement in vocational guidance activities generate expectations in the bachelors against the context in which they participate in
Description: La orientación vocacional no siempre está relacionada con la elaboración de proyectos personales de vida de los estudiantes de las unidades educativas, es por eso que en esta investigación se busca realizar el diseño de estrategias metodológicas para la orientación vocacional que implique la implementación de nuevas formas de evaluación para obtener los datos por parte de los estudiantes y que los resultados de la vocación coincidan con las deducciones derivadas del plan de seguimiento a graduados así como la identificación de los factores que inciden en la elección de la carrera universitaria en los estudiantes de tercero de bachillerato de la Unidad Educativa Particular Bilingüe “Principito & Marcel Laniado de Wind” de la ciudad de Machala. Se aplicó un instrumento denominado test CHASIDE a 122 estudiantes el mismo que nos permitió conocer los márgenes de error entre el test de orientación y la actualidad de los estudiantes. Las experiencias significativas, las limitantes económicas en acceder a los estudios superiores y la mejora sustancial en las actividades de orientación profesional, generan expectativas en los bachilleres frente al contexto en que participan
metadata.dc.identifier.other: 1272372
URI: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/21175
metadata.dc.type: masterThesis
Appears in Collections:Maestría en Gerencia y Liderazgo Educacional

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Chimarro Ramírez José Orlando.pdf1.24 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.