Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/jspui/handle/20.500.11962/21764
Title: Ecuadorian high school teachers’ perceptions on ICT use in their EFL classes.
Authors: Palacios Alvarez, Nelly Graciela
metadata.dc.contributor.advisor: Morocho Pintado, Cristina Kathalina
Keywords: Docentes – TICS- Uso
Enseñanza – Aprendizaje – Procesos - Inglés
metadata.dc.date.available: 2018-02-05T20:33:43Z
Issue Date: 2018
Citation: Palacios Alvarez, Nelly Graciela. (2018). Ecuadorian high school teachers’ perceptions on ICT use in their EFL classes. (Trabajo de Titulación de Licenciado en Ciencias de la Educación mención Inglés). UTPL, Azogues
Abstract: This study was conducted to analyze Ecuadorian high school teachers’ perceptions about ICT usage in their EFL classes. Qualitative and quantitative research methods were applied to gather information. Therefore, an 18-statement questionnaire on the characteristics of English teachers considered by them as barriers to use ICT in their classes, and another 17-statement questionnaire about the characteristic factor that mainly influences the use of ICT in their classes were applied. The sample of 20 teachers was determined at random, and consisted of 10 teachers from privateand 10 from public institutions in Azogues and Cañar cities. Besides, 6 from the 20 teachers were chosen at random to be interviewed. As a conclusion this research determined that the majority of teachers are aware of the importance of ICT usage in education. Regarding the teachers’ gender, it was established that female EFL teachers are more cautious in their opinions on ICT usage than male ones; however, it was also clear that both groups want to learn more about technology. Key words: teachers' perceptions, ICT use, barriers, teachers’ characteristics, teachers' gender, Ecuadorian high schools.
Description: Este estudio se realizó para analizar las percepciones de los profesores de secundaria de Ecuador sobre el uso de las TIC en sus clases de EFL. Para recopilar información se aplicaron métodos de investigación cualitativa y cuantitativa, de modo que se usó un cuestionario de 18 declaraciones sobre las características de los profesores de inglés considerados por ellos como barreras para usar TIC en sus clases, y otro cuestionario de 17 declaraciones sobre el factor característico que influye principalmente en el aplicación de TIC en clases. La muestra de 20 docentes se determinó al azar y consistió en 10 docentes de instituciones privadas y 10 de públicas de Azogues y Cañar. Además, 6 de los 20 maestros fueron elegidos al azar para ser entrevistados. Como conclusión, esta investigación determinó que la mayoría de los profesores son conscientes de la importancia del uso de las TIC en la educación. En cuanto al género, se estableció que las docentes son más cautelosas en sus opiniones sobre el uso de las TIC que los docentes; sin embargo, también quedó claro que ambos grupos desean aprender más sobre tecnología
metadata.dc.identifier.other: 1275589
URI: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/21764
metadata.dc.type: bachelorThesis
Appears in Collections:Licenciado en Ciencias de la Educación mención Inglés

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Palacios Alvarez, Nelly Graciela.pdf722.59 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.