Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/jspui/handle/20.500.11962/22012
Title: Ecuadorian high school teachers’ perceptions on ICT use in their EFL classes
Authors: Hidalgo Albuja, Martha Lucía
metadata.dc.contributor.advisor: Solano Jaramillo, Lida Mercedes
Keywords: Educación secundaria - Enseñanza
Educación secundaria - Inglés
Licenciado en ciencias de la educación mención inglés - Tesis y disertaciones académicas
metadata.dc.date.available: 2018-04-05T22:45:35Z
Issue Date: 2018
Citation: Hidalgo Albuja, Martha Lucía. (2018) Ecuadorian high school teachers’ perceptions on ICT use in their EFL classes. (Trabajo de titulación de Licenciado en Ciencias de la Educación Mención Inglés). UTPL, Cayambe
Abstract: This study is aimed to investigate and analyze the EFL teacher’s Perceptions regarding Information and Communication Technology, the barriers to the use of ICT in their classrooms, the factors that influence teachers the most to use ICT , and the perception by teachers of the use of ICT about their gender. This research was done in the city of Cayambe, being the sample for the investigation 20 teachers from public and private high school, ten male and ten female. The instruments for data collection were teachers’ surveys as well as teachers’ interviews. This research mainly relied on a qualitative approach. Furthermore, the answers were analyzed and the results from the current study, which indicate an indirect correlation between ICT use and an EFL teacher’s age, gender, and length of teaching experience The study has also established that the use of ICT is less prevalent among teachers in older age because they are less familiar with ICT tools. Thus anxiety becomes a barrier for them. The findings from the study also revealed that a gap still exists between ICT use and the general ICT curriculum which does not clearly guide teachers to integrate ICT effectively into the learning process.
Description: Este estudio tiene como objetivo investigar y analizar las Percepciones de los profesores de EFL sobre Tecnologías de la Información y la Comunicación, las barreras al uso de las TIC en sus aulas, los factores que más influyen en los docentes para utilizar las TIC en sus aulas y la percepción de los docentes del uso de las TIC en relación con su género. Esta investigación se realizó en la ciudad de Cayambe, siendo la muestra para la investigación 20 docentes de escuelas secundarias públicas y privadas, 10 hombres y 10 mujeres. Los instrumentos para la recopilación de datos fueron las encuestas de los docentes y las entrevistas a los docentes. Las respuestas y los resultados fueron analizadas, el cual indica una correlación indirecta entre el uso de las TIC y la edad, el sexo y la duración de la experiencia docente de un profesor de EFL. El estudio también ha establecido que el uso de las TIC es menos frecuente entre los docentes en los grupos de mayor edad, porque ellos están menos familiarizados con las herramientas TIC, por lo que la ansiedad se convierte en una barrera. Estos hallazgos del estudio revelan también que aún existe una brecha entre el uso de TIC y el currículo general de TIC que no guía claramente a los docentes a integrar las TIC de manera efectiva en el proceso de aprendizaje.
metadata.dc.identifier.other: 1277201
URI: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/22012
metadata.dc.type: bachelorThesis
Appears in Collections:Licenciado en Ciencias de la Educación mención Inglés

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Hidalgo Albuja, Martha Lucía.pdf1.08 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.