Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/jspui/handle/123456789/13225
Title: Simulación en la adquisición de competencias clínicas para atención de emergencias obstétricas: Episiotomía, episiorrafia, desgarros perineales y su reparación, en estudiantes de medicina de la Universidad Técnica Particular de Loja, periodo septiembre 2013 - febrero 2014.
Authors: Moreira Sarmiento, Carolina
metadata.dc.contributor.advisor: Gordillo Gordillo, Ángel Alfonso
Keywords: Competencias clínicas
Emergencias obstétricas – Talleres
Médico – Tesis y disertaciones académicas
metadata.dc.date.available: 2015-09-30
Issue Date: 2015
Citation: Moreira Sarmiento, Carolina. (2015). Simulación en la adquisición de competencias clínicas para atención de emergencias obstétricas: Episiotomía, episiorrafia, desgarros perineales y su reparación, en estudiantes de medicina de la Universidad Técnica Particular de Loja, periodo septiembre 2013 - febrero 2014. (Trabajo de Titulación de Médico). UTPL, Loja.
Abstract: The objective was to implement simulation workshops in order to attend obstetric emergencies: Episiotomy, perennial tears and their r reparation, through the virtual and inpresence teaching process to evaluate the memory trace about the clinic competence after two different periods of time. It was a descriptive, prospective, quantitative and transversal study which was conformed by 58 students of ninth semester of Medicine, in the integrated studies of Gineco-obstetric, who were distributed in two groups, one group to study by a virtual methodology and the other one to study in-presence. The didactic material was elaborated clearly and easy to handle. After the workshops were presented; an evaluation was taken about the clinic competence; at the end of the workshop and at the end of the semester using the Objective Structured Clinic Evaluation (OSCE). The result was that a 100% of the students acquired the clinic competence at the end of the workshop. However, the students showed a detriment of their memory trace when they were evaluated at the end of the semester, this situation was caused by external causes such as the short time to do the evaluation and the lack of preparation from the students to give it. As a conclusion, simulation workshops are an effective method for learning at a short period, but their effectiveness at a long period depends on the personal preparation and the conditions of Objective Structured Clinic Evaluation (OSCE), taking into account the forgetfulness curve.
Description: El objetivo de este proyecto fue implementar talleres de simulación en la atención de emergencias obstétricas: Episiotomía, episiorrafia, desgarros perineales y su reparación, mediante enseñanza virtual y presencial para evaluar la huella de memoria de la competencia clínica. Es un estudio descriptivo, prospectivo y comparativo; cuantitativo y transversal. Conformado por 58 estudiantes de Medicina, en el integrado de gineco-obstetricia, distribuidos en un grupo virtual y otro presencial. Se elaboró el material didáctico. Tras realizarse los talleres se evaluó la competencia clínica al final del taller y del ciclo con ECOE. Se obtuvo como resultado que 100% de los estudiantes adquirió la competencia clínica al final del taller; sin embargo existió un deterioro de la huella de memoria al final del ciclo, causado por limitantes externas como corto tiempo para la evaluación y falta de preparación por parte de los estudiantes para la misma. Como resultado, los talleres de simulación constituyen un método efectivo de aprendizaje a corto plazo; su efectividad a largo plazo depende de la preparación personal y las condiciones de ECOE tomando en cuenta la curva del olvido.
metadata.dc.identifier.other: 1163194
URI: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/13225
metadata.dc.language: spa
metadata.dc.type: bachelorThesis
Appears in Collections:Médico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MOREIRA SARMIENTO CAROLINA.pdf2.37 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.