Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/jspui/handle/123456789/13958
Title: Análisis paratextual de la obra “Abril y Moncho” del autor ecuatoriano Roger Ycaza, para la promoción lectora infantil
Authors: Pérez Tenesaca, Marcia Alejandra
metadata.dc.contributor.advisor: Avilés Salvador, Mauro Rodrigo
Keywords: Literatura infantil
Obras literarias – Análisis
Magíster en literatura infantil y juvenil – Tesis y disertaciones
metadata.dc.date.available: 2016-02-02
Issue Date: 2015
Citation: Pérez Tenesaca, Marcia Alejandra. (2015). Análisis paratextual de la obra “Abril y Moncho” del autor ecuatoriano Roger Ycaza, para la promoción lectora infantil. (Trabajo de titulación de Magister en Literatura Infantil y Juvenil). UTPL, Carcelen.
Abstract: This research focus his attention in the paratextual elements. They are presents in the album book “Abril and Moncho” of the Ecuadorian author Roger Ycaza as factors can be on your side and become interested to the child and teenager like the reading also the promotional knowledge for this new aparently type. Appreciate in the passing of the research that the readers name the books, enlightenment or children´s all the books either or their characteristics. For this reason with this research to expect design strategies for promoting the reading that let the children teenegers and intermediary to distinguish between the album book to another type though the paratextual elements, this characteristics to form an important factor to add the text for making easier ,the reading that the author is interested in promote. Get as a models to Gérar Geneth who was one of the first judgmental to get of the paratextual, their functions and meaning in the literature, and Maite Alvarado who divide the literary work in two parts, compound for all the elements they aren´t integrate in the text . At the end it´s refers to the main aspects bind to the promotions of the reading based in the paratexto with album book in the Ecuador is an investigation use as a methodology qualitative with a descriptive pattern which interest is conducting to the human activities and social experience.
Description: La presente investigación centra su atención en los elementos paratextuales presentes en el libro álbum “Abril y Moncho” del autor ecuatoriano Roger Ycaza como factores que pueden favorecer y acercar al niño o adolescente al gusto por la lectura y a su vez el conocimiento y la promoción de este género aparentemente nuevo. Con este trabajo se pretende diseñar estrategias de promoción de lectura que permita a los niños, adolescentes y mediadores; diferenciar al libro álbum de otros géneros a través de sus elementos paratextuales, estos aspectos constituyen un factor relevante que se agrega al texto para facilitar la lectura o para favorecer un tipo de lectura que interesa al autor propiciar. Se tomarán como referentes a Gérard Genette, quien fue uno de los primeros críticos en ocuparse del paratexto, y a Maite Alvarado; quien divide a la obra en dos partes: el texto propiamente dicho y el paratexto. Por último, se hace referencia ciertos aspectos relevantes vinculados a la promoción de la lectura, basados en los paratextos del libro álbum en el Ecuador.
URI: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/13958
ISSN: 1169341
metadata.dc.language: spa
metadata.dc.type: masterThesis
Appears in Collections:Maestría en Literatura Infantil y Juvenil

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pérez_Tenesaca_Marcia_Alejandra.pdf1.45 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.