Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/16375
Title: | Empleo de la novela de aventuras para promocionar la lectura en los estudiantes de noveno a tercer año de bachillerato del colegio Mauricio Ravel |
Authors: | Arciniega Granda, Enrique Daniel Calderón Imbaquingo, Zoila Luz |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2016 |
Citation: | Calderón Imbaquingo, Z. L. Arciniega Granda, E. D. (2016) Empleo de la novela de aventuras para promocionar la lectura en los estudiantes de noveno a tercer año de bachillerato del colegio Mauricio Ravel [Tesis de Postgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/16375 |
Abstract: | Abstract: This work was aimed to "Using the adventure novel as a means to promote reading," published works from the classical and modern age were cited. the current state of contemporary youth and adventure travel narrative enunciated; as well as its value in reading training high school students from ninth to third high school. works throughout history were affected by readers of all ages were selected; these possessed the fundamental elements of the novel of adventure, such as the presence of the hero, travel, adventure; and, by their nature, these novels responded to interests and needs of young and adult readers of the time. The focus of the research was quantitative and qualitative instruments allowed to obtain data from the perspective of the organizers of the act of reading: students, teachers, authorities of the institution and Ecuadorian writers LIJ; post project promoting reading "adventures to dream" was raised as a proposal for intervention. |
Description: | Resumen: Este trabajo se orientó al Empleo de la novela de aventuras como medio para promocionar la lectura , se citaron obras publicadas desde el clasicismo y edad moderna. Se enunció la situación actual de la narrativa juvenil contemporánea de viajes y aventuras; así como su puesta en valor en la formación lectora de estudiantes secundarios de noveno a tercero de bachillerato. Se seleccionaron obras que a lo largo de la historia fueron afectas por lectores de todas las edades; estas poseían los elementos fundamentales de la novela de aventura, como son la presencia del héroe, el viaje, la aventura; y, que, por su naturaleza, estas novelas respondieron a intereses y necesidades del lector joven y adulto de la época. El enfoque de la investigación fue cuanti-cualitativo, los instrumentos permitieron obtener datos desde la perspectiva de los animadores del acto de leer: educandos, maestros, autoridades de la institución y escritores ecuatorianos de LIJ; a posteriori se planteó como propuesta de intervención el proyecto de promoción lectora aventuras para soñar . |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=95978.TITN. |
Appears in Collections: | Maestría en Literatura Infantil y Juvenil |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Calderón_Imbaquingo_Zoila_Luz.pdf | 1.75 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.