Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/16386
Title: Relación entre el uso problemático de las TIC, el consumo de sustancias y su impacto en la salud mental en estudiantes de primero y segundo de bachillerato de la Zona 8, Distritos 6 y 9 y Circuitos C01-02-03
Authors: Guevara Mora, Sandra Rocío
Van Dijk Matas, María Lourdes
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2016
Citation: Van Dijk Matas, M. L. Guevara Mora, S. R. (2016) Relación entre el uso problemático de las TIC, el consumo de sustancias y su impacto en la salud mental en estudiantes de primero y segundo de bachillerato de la Zona 8, Distritos 6 y 9 y Circuitos C01-02-03 [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/16386
Abstract: Abstract: The theme of this research project was "problematic relationship between ICT use, substance use and its impact on mental health in students of freshmen and sophomore year in high school in Zone 8, District 6 y 9 y Circuit C01-02-03. The design of this field research was a descriptive cross sectional exploratory work. The sample was obtained through casual-accidental sampling, three schools were chosen: a public school, a mixed school (Fiscomisional: it is a Catholic schools with government public funds) and a private school. The data collection technique used in this research, was a battery of psychological instruments to measure the problematic use of ICT, substance and impact on mental health of students. Psychological batteries used were: questionnaire use of information Technology and Communication (ICT), CERM, CERI, IGD-20, Substance Use, Mental Health and Social Support. After the data analysis the following conclusions: students of the private establishment have greater access to computers and video games, while students in public schools have greater access to cellular phones. The students of the private establishment consume alcohol in a higher percentage than the students from the fiscomisional or public schools. The students investigated from the three kinds of schools have emotional support.
Description: Resumen: La investigación Relación entre el uso problemático de las TIC, el consumo de sustancias y su impacto en la salud mental de estudiantes de primero y segundo de bachillerato de la Zona 8, distritos 6 y 9 y circuitos C01-02-03 . Tuvo como objetivo analizar la distribución del consumo de sustancias, el uso de las TIC e indicadores de salud mental. El tipo de investigación fue exploratorio descriptivo y transversal. La muestra se la obtuvo a través del muestreo casual-accidental. Se eligieron estudiantes de primer y segundo año de bachillerato de tres centros educativos, fiscal, fiscomisional y particular. Batería de instrumentos psicológicos: un cuestionario de uso de las TIC, CERM, CERI, IGD-20, consumo de sustancias, características psicológicas y apoyo social. Conclusiones: los estudiantes del establecimiento educativo particular tienen mayor acceso al ordenador y videojuegos, en tanto que los del fiscal, tienen mayor acceso al celular. Los investigados del colegio particular consumen alcohol en mayor porcentaje que los del fiscomisional y fiscal. Los investigados de los tres centros educativos poseen apoyo emocional.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=96029.TITN.
Appears in Collections:Licenciado en Psicología

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Van_Dijk_Matas_María_Lourdes.pdf2.15 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.