Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/16404
Title: | Students perceptions on their listening comprehension difficulties in EFL classrooms: an ecuadorian case |
Authors: | Toro Gallardo, Lisset Vanessa Vargas Mosquera, Lidia Susana |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2016 |
Citation: | Vargas Mosquera, L. S. Toro Gallardo, L. V. (2016) Students perceptions on their listening comprehension difficulties in EFL classrooms: an ecuadorian case [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/16404 |
Abstract: | Abstract: This research is about students' perceptions on their listening comprehension difficulties in the EFL classrooms. It presents an Ecuadorian case study aiming at identifying the problems that EFL students face when developing this skill. The research was conducted in four private schools located in the Valley of Tumbaco-Quito, and the sample selected was 125 (16-18 years old) sophomore students, and 5 teachers. Quantitative and qualitative methods were used. The quantitative method was used to analyze the data collected through the different research instruments. The qualitative one, on the other hand, was used to describe the main aspects related to the perceptions of both students and teachers about the development of listening comprehension. The research instruments and techniques applied to gather information from the participants were an 18-question students' questionnaire, and a questionnaire to teachers. Additionally, a students' interview was used. The results show that the main difficulties affecting the students' listening comprehension are the lack of knowledge about the English language, the topic of the listening passage, the speakers' accent, and the use of complex grammar structures in spoken language. |
Description: | Resumen: La investigación aborda elementos relacionados con la percepción de los estudiantes sobre las dificultades en la comprensión auditiva en las aulas de inglés como lengua extranjera. La misma presenta un estudio de caso ecuatoriano con el objetivo de identificar los problemas que los estudiantes de inglés enfrentan al desarrollar dicha habilidad. La investigación se condujo en cuatro colegios privados ubicados en el Valle de Tumbaco-Quito, y la muestra seleccionada fueron 125 estudiantes de segundo año de bachillerato de edades comprendidas entre 16 y 18 años y 5 profesores. Se emplearon métodos cuantitativos y cualitativos. El método cuantitativo se empleó para analizar los datos obtenidos mediante los diferentes instrumentos de investigación. El cualitativo, por otra parte, se utilizó para describir los aspectos esenciales relacionados con las percepciones de los estudiantes y profesores acerca del desarrollo de la comprensión auditiva. Los instrumentos de investigación empleados para recoger información ofrecida por los participantes fueron un cuestionario de 18 preguntas para estudiantes y un cuestionario para profesores. Adicionalmente, se empleó una entrevista a estudiantes. Los resultados muestran que los factores fundamentales que afectan la comprensión auditiva de los estudiantes son el escaso conocimiento de la lengua y el tema del material auditivo, el acento de quien habla y el empleo de estructuras gramaticales complejas en el discurso oral. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=96102.TITN. |
Appears in Collections: | Licenciado en Ciencias de la Educación mención Inglés |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Vargas_Mosquera_Lidia_Susana.pdf | 544.48 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.