Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/17392
Title: | Los ecuatorianismos como elementos de la identidad cultural y social en el ámbito educativo |
Authors: | Requena Vivanco, María del Rosario Sarango Sarango, Draucin Antonio |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2017 |
Citation: | Sarango Sarango, D. A. Requena Vivanco, M. D. R. (2017) Los ecuatorianismos como elementos de la identidad cultural y social en el ámbito educativo [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/17392 |
Abstract: | Abstract: In Ecuador, currently the technology and foreign influence have made change our customs and traditions, gradually losing cultural identity, for which reason, the present research project called "The ecuatorianismos as elements of cultural and social identity in the field of education" helping to determine if they are currently still transcendent part of the communication process. The research was executed in the canton Calvas, belonging to the province of Loja, focused to informants professional and not professional, whose age ranges between 18 to 67 years of age, for the collection of information was employed the interview that contained fifty words taken of the DLE. At the end of the investigation it was determined that most of the words are used by those investigated as part of the speech as a cultural and social identity of the Ecuador, reason why, is a didactic proposal of the ecuatorianismos with low representativity, which considers it important to promote the use of terms to the educational community, avoiding away from the cultures and traditions of our wonderful country. |
Description: | Resumen: En Ecuador, actualmente la tecnología y la influencia extranjera han hecho cambiar nuestras costumbres y tradiciones perdiendo poco a poco la identidad cultural, razón por la cual, el presente proyecto de investigación denominado Los ecuatorianismos como elementos de identidad cultural y social en el ámbito educativo ayuda a determinar si en la actualidad aún son parte trascendente de los procesos de comunicación. La investigación se ejecutó en el cantón Calvas, perteneciente a la provincia de Loja, enfocada a informantes profesionales y no profesionales cuya edad oscila entre 18 a 67 años de edad, para la recolección de información se empleó la encuesta que contenían cincuenta vocablos tomados del DLE. Al finalizar la investigación se determinó que la mayoría de los vocablos son usados por los investigados como parte del habla como identidad cultural y social del Ecuador, razón por la cual, se realiza una propuesta didáctica de los ecuatorianismos con poca representatividad, en la cual considera importante fomentar el uso de términos a la comunidad educativa, evitando alejarnos de las culturas y tradiciones de nuestro maravilloso país. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=97142.TITN. |
Appears in Collections: | Licenciado en Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Sarango Sarango, Draucin Antonio.pdf | 2.01 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.