Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/17630
Title: Los ecuatorianismos como elementos de la identidad cultural y social en el ámbito educativo
Authors: Jara Almeida, Hugo Marcelo
Guarderas Valverde, Carlos Enrique
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 25017
Citation: Guarderas Valverde, C. E. Jara Almeida, H. M. (25017) Los ecuatorianismos como elementos de la identidad cultural y social en el ámbito educativo [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/17630
Abstract: Abstract: This research entitled the ecuatorianismos as elements of cultural and social identity in the field of education; general objective is analyzing the words used in Ecuador and its application in education. The specific objectives are to: identify the words used in Ecuador with its meaning for the application in the field of education; analyze the representativeness and cultural and social identity of the words employed in Ecuador for its application in the field of education; indicate the frequency and duration of the vocabulary words used in Ecuador for its application in the field of education; develop a proposal for the application of the words researched in the field of education. Ten people aged between 18 and 67 years old, living in the city of Quito, were interviewed. They identified the meaning of 50 words, and determined whether it matches the dictionary of the Spanish Royal Academy. They indicated if they know another meaning of Ecuador. With these data, each one of the 50 words was analyzed and its representativeness in our national culture was determined. Finally, a proposal for the development of oral competence is presented.
Description: Resumen: Esta investigación titulada los ecuatorianismos como elementos de la identidad cultural y social en el ámbito educativo, tiene por objetivo general analizar los vocablos empleados en Ecuador y su aplicación en la educación. Los objetivos específicos son: Identificar los vocablos empleados en Ecuador con su significado para la aplicación en el ámbito educativo; analizar la representatividad e identidad cultural y social de los vocablos empleados en Ecuador para su aplicación en el ámbito educativo; señalar la frecuencia y vigencia de los vocablos empleados en Ecuador para su aplicación en el ámbito educativo; elaborar una propuesta de aplicación de los vocablos investigados en el ámbito educativo. Se entrevistó a 10 personas comprendidas entre los 18 y 67 años de edad, residentes en la ciudad de Quito, para que identifiquen el significado de 50 vocablos, y determinar si coincide con el del diccionario de la Real Academia Española, o que indiquen si conocen otro significado propio del Ecuador. Con estos datos se analizó cada uno de los 50 vocablos y se determinó su representatividad en nuestra cultura nacional. Finalmente se presenta una propuesta de desarrollo de la competencia oral.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=100261.TITN.
Appears in Collections:Licenciado en Ciencias de la Educación

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Guarderas_Valverde_Carlos_Enrique.pdf3.22 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.