Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/jspui/handle/123456789/17703
Title: Los ecuatorianismos como elemento de la identidad cultural y social en el ámbito educativo
Authors: Japón Lozano, Ana Carmita
metadata.dc.contributor.advisor: Loyola Román, Zoila Isabel
Keywords: Ecuatorianismos
Identidad cultural Ecuatoriana
Licenciado en Ciencias de la Educación mención Educación Infantil-Tesis y disertaciones académicas
metadata.dc.date.available: 2017-05-05T19:17:28Z
Issue Date: 2017
Citation: Japón Lozano, Ana Carmita.(2017).Los ecuatorianismos como elemento de la identidad cultural y social en el ámbito educativo.(Trabajo de titulación de Licenciado en Ciencias de la Educación mención Educación Infantil).UTPL, Madrid
Abstract: The main objective of the present research was to analyze Ecuadorian words and their application and the specific objectives were: Identify the words used in Ecuador with their meaning for Ecuadorian words, as elements of cultural and social identity in the educational field. The application in education, indicate the frequency, type of profile and level of the language of the words, analyze the representation cultural and social identity of the words used and elaborate a proposal of application of the words investigated. The context of the investigation was carried out throughout the country but in this case the investigation was carried out in Spain, because it is resident in this country. A sample of 30 migrants ecuadorians was used, the method used was field research, require the application of basic statistics, data that have to do with the quantitative approach, but also the qualitative analysis is performed. The instrument that was used is an interview that is divided into 3 sections; a) the first one that has to do with presentation and instructions; b) the second with socio-demographic information of the investigated and, finally, specific questions. In the conclusion, the words used in Ecuador with their meaning for the application in the educational field was identified, the most used words in Ecuador according to the researchers are: carpet, great haste, love, railway car, benefit, cameraman, corncob, scrap, guayaba and pick
Description: La presente investigación tiene como tema los ecuatorianismos como elementos de la identidad cultural y social en el ámbito educativo, el objetivo general fue analizar los vocablos empleados en Ecuador y su aplicación y los objetivos específicos fueron: Identificar los vocablos empleados en Ecuador con su significado para la aplicación en educación, Señalar la frecuencia vigencia, tipo de perfil y nivel de la lengua de los vocablos, Analizar la representatividad e identidad cultural y social de los vocablos empleados y Elaborar una propuesta de aplicación de los vocablos investigados. El contexto de la investigación se efectuó en todo el país, pero en este caso la investigación se la realizó en España, por ser residente en este país. Se empleó una muestra de 30 ecuatorianos migrantes, el método utilizado fue de la investigación de campo, requieren de la aplicación de estadística básica, datos que tienen que ver con el enfoque cuantitativo, pero también se realiza el análisis cualitativo. El instrumento que se utilizó es una entrevista que está dividida en 3 apartados: a) el primero que tiene que ver con presentación e instrucciones; b) el segundo, con información socio-demográfica del investigado; y, finalmente, las preguntas específicas. En la conclusión se identificaron los vocablos empleados en Ecuador con su significado para la aplicación en el ámbito educativo, los vocablos más empleados en Ecuador según los investigadores son: Alfombrado Apurón. Amor Autocarril Beneficiar Camarógrafo, Choclo Chatarra Guayaba. Lampa
metadata.dc.identifier.other: 1264820
URI: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/17703
metadata.dc.type: bachelorThesis
Appears in Collections:Licenciado en Ciencias de la Educación

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Japón_Lozano_Ana_Carmita.pdf6.72 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.